XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

22 państwa świata wśród perspektywicznych rynków dla polskiego eksportu

22 państwa świata wśród perspektywicznych rynków dla polskiego eksportu
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

22 państwa z sześciu kontynentów znalazły się w rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wśród perspektywicznych rynków pozaunijnych, mających znaczenie dla polskiego eksportu. Zwiększenie powiązań z rynkami międzynarodowymi ma przyczynić się do rozwoju gospodarczego kraju.

Wśród pożądanych kierunków ekspansji zagranicznej polskiej gospodarki Strategia wymienia: Kanadę, USA, Meksyk, Brazylię, Algierię, RPA, Norwegię, Ukrainę, Rosję, Kazachstan, Azerbejdżan, Turcję, Izrael, Iran, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Japonię, Koreę Południową, Indie, Chiny, Singapur, Indonezję oraz Australię - w sumie 22 państwa, znajdujące się poza Unią Europejską.

Branże priorytetowe na rynkach perspektywicznych to według Strategii sprzęt medyczny, maszyny i urządzenia, kosmetyki, sektor informatyczny lub teleinformatyczny, biotechnologia i farmaceutyka, moda polska, budowa i wykańczanie budowli, jachty i łodzie, meble, polskie specjalności żywnościowe, sektor usług prozdrowotnych, czy wreszcie części samochodowe i lotnicze.

Autorzy SOR zwracają uwagę, że polski eksport charakteryzuje się silną i rosnącą koncentracją na rynkach państw Unii Europejskiej (blisko 80 proc. w 2015 r.), przy niewielkim i malejącym udziale państw pozaunijnych. "Tym samym wyniki polskiego eksportu są w dużym stopniu uzależnione od wahań koniunkturalnych gospodarek UE, w przeciwieństwie do wysoko rozwiniętych krajów unijnych, takich np. jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, których eksport jest zdecydowanie bardziej zdywersyfikowany geograficznie" - ostrzegają.

Zaznaczają jednocześnie, że zwiększenie powiązań z rynkami międzynarodowymi, poprzez zwiększanie liczby firm uczestniczących w wymianie międzynarodowej, zwłaszcza z krajami pozaunijnymi, oraz rozwijanie bardziej zaawansowanych form współpracy z zagranicą, przyczyni się do rozwoju gospodarczego Polski oraz poprawy jej konkurencyjnej pozycji na arenie międzynarodowej. "Dzięki informacjom i doświadczeniom uzyskanym na rynkach zagranicznych krajowe firmy mogą być bardziej skłonne do wdrażania efektywnych rozwiązań i usprawnień procesów przekładających się na jakość oferowanych przez nie produktów i usług" - zaznaczono w Strategii.

"Niezależnie od wagi państw Unii Europejskiej w polskiej wymianie handlowej, należy wzmacniać aktywność na perspektywicznych rynkach - azjatyckim, afrykańskim i amerykańskim. Notują one często znacznie wyższe wskaźniki wzrostu PKB i obrotów handlowych (w tym importu) niż rynki unijne oraz posiadają jeszcze niezagospodarowany potencjał popytu wewnętrznego. Działania te przełożą się jednocześnie na zmniejszenie uzależnienia wyników polskiego eksportu od koniunktury w krajach Unii Europejskiej" - zauważa się w SOR.

Średnioroczne tempo wzrostu wartości eksportu towarów w latach 2009-2014 Strategia szacuje na 6,8 proc., a na lata 2015-2020 prognozuje na 7,2 proc. Udział eksportu wyrobów wysokiej techniki w eksporcie ogółem w 2015 r. wyniósł 8,5 proc., a w 2020 ma wynieść 10 proc.

Stan należności z tytułu polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych w 2015 r. wyniósł 22 mld euro. SOR przewiduje, że w 2020 t. sięgnie on ok. 25 mld euro.

Do 2020 r. SOR przewiduje m.in. rozwój dwustronnej współpracy gospodarczej, w tym działania bilateralne w relacjach międzyrządowych z krajami pozaunijnymi, realizowane na podstawie długookresowego planu budowy relacji handlowych. Chce też promować polską gospodarkę w oparciu o programy promocji na pięciu wybranych rynkach perspektywicznych o szczególnym znaczeniu dla rozwoju polskiego eksportu, czyli w Indiach, Wietnamie, Iranie, Algierii i Meksyku.

Strategia sugeruje również działania promujące Polskę w ramach wydarzeń promocyjnych o dużej skali i kompleksowym charakterze, aktywność w instytucjach UE, które zapewnią równą i uczciwą konkurencję na jednolitym rynku dla polskich przedsiębiorców i uwzględnią polskie interesy ofensywne i defensywne w negocjacjach umów o handlu preferencyjnym z krajami pozaunijnymi. Mówi ponadto o eliminacji barier szczególnie uciążliwych dla polskiego eksportu w dostępie do rynków pozaunijnych i działaniach mających na celu obniżenie kosztów importu zaopatrzeniowego dla produkcji krajowej oraz przeciwdziałanie obniżeniu unijnych ceł na komponenty produkowane w Polsce.

Po 2020 r. przewiduje zaś dalsze działania ułatwiające przedsiębiorstwom wychodzenie na rynki pozaunijne, m.in. poprzez stałe wzmacnianie działań w krajach określonych w dalszym etapie, jako priorytetowe i perspektywiczne.

Według Strategii w dłuższej perspektywie zdolność do konkurowania polskich towarów na zagranicznych rynkach będzie zależała już nie tylko od ich ceny, ale przede wszystkim od ich poziomu technologicznego. Zwiększenie innowacyjności polskich towarów powinno się jednocześnie przełożyć na przesunięcie się producentów do bardziej wartościowych (czyli bardziej zyskownych) ogniw w ramach łańcuchów produkcji globalnej.

"Efektem wskazanych działań będzie utrzymanie relatywnie wysokiego tempa wzrostu eksportu, przy jednoczesnej poprawie poziomu jego innowacyjności, jak również pobudzenie polskich BIZ (bezpośrednich inwestycji zagranicznych - PAP)" - wyjaśnia. "Intensyfikacja działalności eksportowej i inwestycyjnej pozwoli polskim przedsiębiorstwom na osiąganie: większych i zdywersyfikowanych przychodów, wyższej wydajności i rentowności oraz lepszego poziomu technologicznego, co przełoży się na poprawę ich konkurencyjności na rynkach zagranicznych" - dodaje.

SOR przewiduje dla każdej z 12 wybranych branż opracowanie szczegółowego zakresu programu promocji, którego realizacja nastąpi w dwóch trzyletnich etapach. Pierwszy etap jest już realizowany od połowy 2016 r. i potrwa do połowy 2019 r. W ostatnim roku realizacji pierwszego etapu branżowych programów promocji przeprowadzona zostanie ewaluacja ich efektywności. Na tej podstawie dokonany zostanie przegląd wspieranych branż, a w wyniku dodatkowej analizy wyłonione zostaną branże wspierane w ramach drugiego etapu realizacji branżowych programów promocji.

W Strategia podkreślono, że istotną rolę w umiędzynarodowieniu polskiej gospodarki będzie odgrywała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Do jej głównych zadań będzie należało m.in. doradztwo dla polskich przedsiębiorstw w zakresie eksportu, inwestycji oraz ekspansji na rynkach międzynarodowych.

Zadania PAIH ma regulować przygotowywana ustawa o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 22 państwa świata wśród perspektywicznych rynków dla polskiego eksportu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!