Branże spożywcze najbardziej proeksportowe

Branże spożywcze najbardziej proeksportowe
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

W zestawieniu 50 polskich branż z największą szansą na sukces w eksporcie 14 pozycji przypada na sektor rolno-spożywczy; to pokazuje, że żywność pozostanie specjalnością naszego kraju na rynkach zagranicznych - wskazują analitycy Banku Zachodniego WBK.

Eksperci banku spodziewają się, że eksport całego sektora może w 2016 r. wzrosnąć o 4-6 proc. r/r i osiągnąć wartość nawet 25 mld euro.

W całym rankingu TOP50 2016 BZ WBK najwyżej (na 2. miejscu) uplasowały się przetwory ze zbóż, mąki oraz pieczywa cukiernicze. W tym roku w porównaniu z ubiegłym dynamika wzrostu dla tej kategorii prawdopodobnie będzie słabsza o 6-12 proc.

Zdaniem analityczki Marty Skrzypczyk, rekordowy wynik z u.br. w eksporcie zbóż w tym roku raczej się nie powtórzy, ale eksport przetworów zbożowych w dalszym ciągu będzie się rozwijał. "Wzrostom będą sprzyjały relatywnie słaby złoty oraz przyspieszenie tempa wzrostu w Unii Europejskiej, która jest kluczowym rynkiem zbytu" - zaznaczyła Skrzypczyk. Jej zdaniem największe szanse eksportowe mają: pieczywo cukiernicze, gofry, wafle i inne produkty cukiernicze.

Na drugim miejscu w zestawieniu agro (5. miejsce całego TOP50 2016 BZ WBK) znalazły się mięso i podroby. Analitycy Banku szacują, że wartość eksportu mięsa w 2016 r. może osiągnąć poziom 4,27-4,35 mld euro, co oznacza wzrost o 10-12 proc. r/r.

Nadal będzie rozwijała się sprzedaż zagraniczna wołowiny i drobiu, choć tempo będzie niższe niż w 2015 r. Wzrośnie także wywóz wieprzowiny - ocenia analityk sektora rolno-spożywczego BZ WBK Grzegorz Rykaczewski. Według niego, zapowiedzią dobrego 2016, są wyniki za pierwsze cztery miesiące, w których widać pewne ożywienie w sprzedaży zagranicznej mięsa wieprzowego. Wolumen wywozu dla tej kategorii wzrósł o 10 proc. r/r, a wartość o 7 proc. r/r.

Utrzymuje się też wysoka dynamika eksportu drobiu. W okresie styczeń-kwiecień br. na rynki zagraniczne trafiło o 15 proc. więcej mięsa z drobiu niż rok wcześniej. Znaczący wzrost eksportu jest szczególnie istotny w sytuacji szybko rosnącej krajowej produkcji tego rodzaju mięsa. Wzrósł ponadto wywóz wołowiny.

Trzecie miejsce wśród najbardziej perspektywicznych produktów agro (8. całego rankingu) zajęło kakao i przetwory z kakao. W tej branży BZ WBK oczekuje tempa wzrostu z ubiegłych lat, tj. około 10-15 proc. r/r. Takiej dynamice będzie sprzyjał, podobnie jak w przypadku innych produktów, relatywnie słaby złoty i poprawiająca się koniunktura w Unii Europejskiej oraz dodatkowo przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.

Eksport mleka i jego przetworów w rankingu agro zajmuje 7. miejsce. Według analityków BZ WBK mimo spadku eksportu w zeszłym roku, możliwe jest odbicie. Sektor mleczarski należy do branż w największym stopniu dotkniętych rosyjskim embargiem, ponadto wysoka światowa produkcja i zgromadzone zapasy wywierają presję na spadek cen artykułów mlecznych. Stąd też wzięły się obniżki wartości eksportu w 2015 r. oraz w I kw. 2016 r. "Oczekujemy, że popyt na artykuły mleczne będzie rósł nie tylko w Chinach, ale i pozostałych krajach Azji, oraz w USA i samej UE. Coraz większego znaczenia będą nabierać kraje Afryki Północnej, ale też Afryki Subsaharyjskiej - komentuje Skrzypczyk.

W rankingu TOP50 2016 BZ WBK znalazły się też owoce, których eksport zależy od poziomu zbiorów. W tym roku, przy korzystnych warunkach atmosferycznych, powinien on być wyższy niż rok wcześniej. W takim wypadku, wartość eksportu owoców świeżych może osiągnąć poziom zbliżony do ubiegłorocznego, czyli ok. 1,01-1,02 mld euro. - szacuje Skrzypczyk.

Analitycy BZ WBK zwracają szczególną uwagę na ogromny potencjał eksportowy przetworów. Wiele podmiotów, które je produkują, ma już duże doświadczenie w handlu międzynarodowym i to ułatwi im dalsze wzrosty sprzedaży zagranicznej. Popyt na nasze przetwory na rynkach zachodnich należy wiązać ze zmieniającymi się trendami społecznymi tj. większym zainteresowaniem produktami prozdrowotnymi, a także przekąskami "on-the-go" (w biegu).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branże spożywcze najbardziej proeksportowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!