Debata "CSR - odpowiedzialne strategie" podczas VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach nawiązała do rocznicy 25-lecia gospodarki wolnorynkowej w Polsce. "Gospodarka nam się udała, a teraz pora, aby znaleźć w niej więcej miejsca dla człowieka" - podkreślali paneliści.
- Przy wzroście produkcji w Puławach o 60 proc. zredukowaliśmy zanieczyszczenia o 60-70 proc. Płace w naszej spółce są najwyższe w regionie - wymieniał elementy puławskiego CSR wiceprezes Pokojski.
Intelektualnie prowokacyjną tezę postawił Krzysztof Gorzkowski, PR & Marketing Manager Kapsch Telematic Services Sp. z o.o.
- CSR wynika z biznesowego cynizmu. To najtańsze narzędzie komunikacji firmy z klientami - mówił polemizując z wiceprezesem ZA Puławy, że sednem działalności gospodarczej jest jednak maksymalizacja zysku.
- CSR to komercjalizacja naturalnych ludzkich zachowań - argumentował ks. Jacek Stryczek, prezes Stowarzyszenia Wiosna znanego z akcji "Szlachetna Paczka". - Zawsze było tak, że ludzie kupowali np. chleb od piekarza, który był lepszym człowiekiem, niż jego konkurent.
Ks. Stryczek wyrósł w ostatnim czasie na jego z liderów organizacji działających na styku biznesu i filantropii. Łączy w sobie ekonomiczną precyzję i głęboki humanizm. Stworzył - jak sam mówi - największą organizację wolontariatu pracowniczego w Polsce. Na pół miliona osób zaangażowanych w przygotowywanie świątecznych paczek połowa robi to w firmach.
W kształtowaniu wizerunku firmy duże znaczenie ma odniesienie do świata sportu,
- Gdy stało się jasne, że wejdziemy na giełdę, firma Tauron była bardzo młoda. Rozpoznawalność marki wahała się w graniach błędu statystycznego. Jak przekonać inwestorów do kupienia akcji spółki, o której nikt nie słyszał? - wspominał Paweł Gniadek, dyrektor Departamentu Komunikacji Rynkowej i PR Tauron Polska Energia. - Odpowiedzią na to pytanie było wejście w sponsorowanie imprez sportowych m.im Tour de Pologne.
Tą sferą życia mocno interesuje się także Grupa Lotos znana w kraju z programu sponsorowania skoków narciarskich pn. "Szukamy następców Mistrza". - Program dał wymierny efekt. W reprezentacji Polski są dziś skoczkowie nawiązujący do wyników Adama Małysza - mówiła Jowita Twardowska, dyrektor ds. komunikacji i CSR Grupy Lotos SA. I chociaż słynna wypowiedź 12-letniego Kamila Stocha, w której wypowiada marzenie o złotym medalu olimpijskim, pochodzi sprzed uruchomienia programu, to zasługi Lotosu dla kształtowania młodego pokolenia skoczków są oczywiste.
W katalogu CSR ważna jest także współpraca z organizacji pozarządowymi. Wskazała na to Magdalena Rędziniak - dyrektor CSR w Orange Polska.
Organizacje pozarządowe powinny być jednak profesjonalnie zarządzane, mieć porządną księgowość i posługiwać się językiem zrozumiałym dla firm. Jest tak na Zachodzie, gdzie wielu menedżerów już na emeryturze swoją aktywność pożytkuje pomagając organizacjom non-profit.
* * *
Grupa PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego, stara się podkreślać wagę działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, promuje wiedzę i dobre praktyki w tym zakresie - przede wszystkim poprzez przykłady ciekawych i skutecznych działań. Poniżej przedstawiamy cztery wybrane inicjatywy, które są zdecydowanie warte wsparcia.
• Fundacja Iskierka. Organizacja pożytku publicznego z siedzibą w Warszawie zajmującą się budowaniem systemów wsparcia finansowego, psychologicznego i społecznego dla dzieci z chorobą nowotworową i ich rodzin. Środki pozyskane przez fundację przeznaczane są na najważniejsze potrzeby podopiecznych. Iskierka kupuje leki i sprzęt medyczny niezbędne dla ratowania zdrowia lub życia dzieci.
• Szlachetna Paczka. Organizowany przez Stowarzyszenie Wiosna, działający od 13 lat ogólnopolski projekt pomocy rodzinom w trudnej sytuacji materialnej. Dzięki zaangażowaniu wolontariuszy i darczyńców, na dwa tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia rodziny otrzymują paczki odpowiadające ich indywidualnym potrzebom.
• Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży "Dom Aniołów Stróżów" w Katowicach. Otwarte na potrzeby wykluczonych społecznie z pogórniczych i pohutniczych bezrobotnych rodzin. Działając od 20 lat, rocznie wspiera około 100 dzieci w świetlicach i klubie terapeutycznym, 400 dzieci na ulicach i podwórkach oraz 80 rodzin w Poradni Rodzinnej.
• Dzielnicowy Ośrodek Sportu i Rekreacji Sokolnia im. Ryszarda Kafanke w Chorzowie. Klub z trzema sekcjami (akrobatyka sportowa, gimnastyka sportowa i szermierka) i z wartymi uwagi osiągnięciami sportowymi. Zawodnicy Sokolni to w większości młodzi i bardzo młodzi mieszkańcy Chorzowa i okolicznych miast aglomeracji górnośląskiej. Sokolnia jako klub już po raz trzeci uzyskał Tytuł Najlepszego Klubu Akrobatycznego w Polsce.
Szczegółowe dane, także numery kont, dostępne na www.eecpoland.eu w zakładce Inicjatywy CSR podczas EEC.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: CSR: gospodarka nam się udała, pora na...