EEC 2017: eksport do Chin ciągle pozostaje problemem

EEC 2017: eksport do Chin ciągle pozostaje problemem
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Polska jest ważnym partnerem Chin w Europie Środkowo-Wschodniej. Obie strony skorzystają na tej współpracy - przekonywali prelegenci dwóch debat dotyczących relacji gospodarczych Chiny-Polska, które odbyły się 11 maja podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Relacje polsko-chińskie rozwijają się i polepszają, zarówno polityczne, jak i gospodarczo - stwierdziła podczas EKG 2017 Liu Lijuan, radca ekonomiczno-handlowy Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.

Wyraźnie widać to na przykładzie liczby chińskich inwestycji w Polsce. Jak wskazał Wojciech Fedko, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ubiegły rok przyniósł więcej takich inwestycji niż łącznie przez ostatnie 15 lat. Import wzrósł o 15 proc. Gorzej prezentowały się za to wyniki eksportu. Co zrobić, aby go zwiększyć i które branże są perspektywiczne?

- Chcielibyśmy poszerzać dostęp do rynku chińskiego. W ubiegłym roku udało się otworzyć rynek na jabłka. Mamy nadzieję otworzyć rynek na polską wieprzowinę. To być może nieco zmieni strukturę i wolumen polskiego eksportu. Liczymy też na współpracę w obszarze nowych technologii. Mamy tu do zaoferowania z dziedziny smart cities czy nowych technologii - mówił Maciej Fałkowski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Zdaniem prelegentów sprawdzić mogą się jednak wszystkie branże wskazane w planie Morawickiego. - Mamy w planie Morawickiego 12 strategicznych branż rozwojowych. Wszystkie je można nanieść na Chiny. Oczywiście nie jest to łatwe, ani nie da się tego zrobić szybko - zaznaczał Wojciech Fedko. Uczestnicy kongresu zwracali przy tym uwagę na duży potencjał współpracy regionalnej, a także znaczenie kwestii związanych z infrastrukturą i logistyką.

Zaznaczono, że dla małych i średnich firm może wystąpić problem skali. Mogą np. nie nadążyć z produkcją. Dlatego - zdaniem Andrzeja Pieczonki, byłego konsula ekonomicznego RP w Szanghaju - tam, gdzie to możliwe, należy tworzyć kluby eksporterów do Chin. Takie działania ułatwią też pozyskiwanie informacji z tego kraju, co jest niezwykle istotne przy prowadzeniu biznesu. Należy również stawiać na organiczny model pracy.

Podczas debaty poruszono kwestię chińskiej waluty. O jej rosnącej roli w Europie mówiła Sue Anne Tay, Director of China and RMB Internationalisation, HSBC Group. - Juan zyska na znaczeniu i doradzamy klientom, by byli na niego gotowi i rozważyli jego wykorzystanie. Dla tego regionu jego znaczeni będzie rosło - tłumaczyła przedstawicielka HSBC Group. Jej zdaniem nie należy się obawiać aprecjacji waluty.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!