XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

EEC: Przemysł czasu wolnego to już waga ciężka

EEC: Przemysł czasu wolnego to już waga ciężka
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Turystyka i podróże, kultura i rozrywka, sport i rekreacja – znaczenie tych dziedzin aktywności dla polskiej gospodarki i rynku pracy sukcesywnie rośnie. - To już prawdziwa waga ciężka – podkreślali uczestnicy sesji „Przemysł czasu wolnego”, odbywającej się w ramach dziewiątej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Pod parasolem przemysłu czasu wolnego łączy się wiele elementów, o których zaczynamy mówić coraz bardziej świadomie. - Przemysł czasu wolnego już wkrótce może stać się jedną z najbardziej istotnych gałęzi gospodarki – choćby ze względu na generowaną liczbę miejsc pracy – mówił Marcin Herra, wspólnik Evolutio S.C. - To już prawdziwa waga ciężka i kopalnia pomysłów, innowacji oraz wspólnego działania.

Niestety, nie ma wskaźników, które pozwoliłyby zmierzyć dynamikę wzrostu oraz całościowy wpływ tej gałęzi na gospodarkę kraju.

- W Polsce przemysł czasu wolnego nigdy nie był mierzony jako gałąź gospodarki w przeciwieństwie np. do Wielkiej Brytanii, gdzie – zgodnie z danymi – przemysł czasu wolnego generuje 4 proc. PKB i 2,4 mln miejsc pracy. To największa grupa robocza na Wyspach – mówi Maciej Kolon, przewodniczący Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji, Województwo Śląskie. - Musimy zacząć traktować tę sferę jako całość, by poznać jej dynamikę wzrostu.

Umiejętne zarządzanie i wizja miejsca to podstawa


Rosnące znaczenie rozrywki i czasu wolnego to, zdaniem CEO Tatry Mountain Resorts, efekt m.in. zmiany obyczajów i wpływ nowej generacji.

- Nowe pokolenia zarabiają pieniądze i chcą je wydawać. Należy ten potencjał efektywnie wykorzystać – mówił Bohus Hlavaty. - Zarządzanie czasem wolnym to przyszłość.

Zdaniem Jerzego Buzka, posła do Parlamentu Europejskiego, przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012, Prezesa Rady Ministrów w latach 1997-2001, przewodniczącego Rady EEC, projekty o dużym potencjale wymagają jasno określonej wizji, nad którą pracuje się długofalowo.

Jerzy Buzek kierował przez rok konwentem ds. Parku Śląskiego, który nakreślił nową wizję miejsca. - Park Śląski to fenomen przestrzeni publicznej, największy park w Europie zlokalizowany w pełnej przestrzeni miejskiej – mówił Jerzy Buzek. - Warto spojrzeć na niego jak na park XXI wieku. Miejsce na prezentację kultury, sztuki, sportu, muzyki i różnego rodzaju innowacji, do którego za kilkadziesiąt lat będą przyjeżdżać turyści z wielu stron świata.

Pierwszy etap zmian w śląskim centrum rekreacji już wystartował. - Wydaliśmy 25 milionów euro na rewitalizację wesołego miasteczka na terenie Parku Śląskiego, który realizujemy pod marką Legendia. To nie będzie kolejny park rozrywki z rollercoasterami, ale miejsce która będzie mieć swoją osobowość, swoją twarz – podkreślił CEO Tatry Mountain Resort, spółki inwestującej w Park Śląski.

Współpraca zamiast konkurencji


Według Tomasza Latochy, wiceprezesa MARR, przemysł czasu wolnego powinien się łączyć z innymi obszarami: rolnictwem, handlem, czy gastronomią. - Problem jednak tkwi w braku świadomości ludzi na temat miejsca, w którym mieszkają albo z którego się wywodzą - mówi.

Kolejnym bardzo istotnym elementem rozwoju projektów ważnych dla przemysłu wolnego jest szeroko pojęta współpraca np. partnerów prywatnych i publicznych. - Od roku, w imieniu miasta, zarządzamy MCK i Spodkiem. Od początku zakładaliśmy ponad 50-procentową redukcję kosztów utrzymania i czterokrotnie większą liczbę wydarzeń mających miejsce w tych obiektach. Po roku jesteśmy bliscy osiągnięcia celu – mówi Wojciech Kuśpik. Prezes zarządu PTWP SA, inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego zwrócił uwagę na dużą liczbę miejsc pracy generowaną przez przemysł czasu wolnego. - Łącznie, w całej Strefie Kultury, prawdopodobnie pracuje więcej osób, niż kiedyś w kopalni, która mieściła się dokładnie na tym terenie – mówił.

Według uczestników dyskusji czasy konkurowania pomiędzy ośrodkami turystycznymi to już przeszłość. Warto dbać o rozwój przemysłu czasu wolnego w sposób holistyczny i komplementarny.

- Przez lata miasta skupione w jednym regionie turystycznym konkurowały ze sobą, dzisiaj współpracują i wspólnie promują atrakcje, dzięki którym mogą przyciągnąć turystów – mówi Radosław Jęcek, burmistrz Karpacza. - Wydawanie środków finansowych na wspólną promocję nie tylko przynosi realne efekty, ale jest swego rodzaju koniecznością. Karpacz liczy 5 tys. mieszkańców. Tylko przez pierwsze trzy dni weekendu majowego do Karpacza przyjechało 70 tys. samochodów. Pięciotysięczna miejscowość może mieć problemy z udźwignięciem takiego potencjału, dlatego musimy rozpraszać ruch turystyczny i promować inne miejscowości w Karkonoszach i Górach Izerskich.

- Na Słowacji od trzech lat istnieją wspierane przez państwo organizacje, które łączą gminy, inwestorów prywatnych i firmy działające w turystyce. Stworzono platformę dla współpracy, która dysponuje określonymi finansami. W efekcie organizacje działają bardzo efektywnie tak w promocji poszczególnych regionów, jak i w kooordynowaniu działań pomiędzy gminami – mówił Bohus Hlavaty. - Tego typu podmioty z powodzeniem działają w innych krajach europejskich, sprawdziłyby się również w Polsce.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: EEC: Przemysł czasu wolnego to już waga ciężka

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!