XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Firmy słono płacą za wprowadzanie klientów w błąd

Firmy słono płacą za wprowadzanie klientów w błąd
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Wielomilionowe kary, publiczne wyjaśnienia nieprecyzyjnych lub nieprawdziwych informacji czy zwrot niesłusznie pobieranych pieniędzy - to efekty zamknięcia w ostatnim czasie kilku postępowań przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prowadzonych przeciwko dostawcom usług telekomunikacyjnych.

Zostały one wszczęte na wniosek oszukanych przez m.in. reklamy - klientów.

Przedsiębiorcy mają obowiązek informowania klientów w sposób pełny i rzetelny o wszystkich warunkach danej umowy lub o właściwościach danego produktu.

- Te wymogi dotyczą również reklamy, bo stanowi ona zapewnienie przedsiębiorcy o warunkach umowy i właściwościach produktu. Jeżeli konsument poprzez reklamę zostanie wprowadzony w błąd to może on domagać się odszkodowania, bądź zwrotu nienależnie pobranej opłaty - wyjaśnia Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta.


A o w prowadzaniu w błąd możemy mówić w kilku przypadkach.

- Kiedy konsument nie wie o wszystkich warunkach danej umowy, bo producent w reklamie pewne informacje przemilczał, bądź konsument został wprowadzony w błąd, bo reklama była sugerująca, czyli była tak zaprojektowana, żeby konsument sobie sam pewne rzeczy dopowiedział - dodaje ekspertka.

Przykład? "Wszystkie usługi za 10 zł" - a to okazywało się nieprawdą - bo w rzeczywistości usługi były w obniżonej cenie tylko przez określony czas. Inni operatorzy dostali kare za reklamowanie internetu - jako bez limitu - podczas gdy w rzeczywistości limity były.

Oferty telekomunikacyjne są dziś coraz bardziej skomplikowane, a reklama jest niezwykle krótka.

- Im oferty są bardziej skomplikowane i zwiększeń ilości cegiełek się składają tym trudniej je przedstawić w trzydziestosekundowym spocie, bądź też na jednej stronie gazety. Firmy używają uproszczeń, które nie zawsze mają wprowadzić w błąd. Przedsiębiorcy chcąc dotrzeć do jak największej liczby osób, dlaczego czasem naginają reguły - zaznacza Witold Tomaszewski, ekspert branży telekomunikacyjnej.

Wprowadzanie w błąd dotyczy nie tylko usług głównych i dodatkowych, ale
może być związane z warunkami zawarcia umowy. Tak było w przypadku jednego z ukaranych telekomów, który bezprawnie przedłużał umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów.

- Konsument powinien wiedzieć, że dane umowa się przedłużyła, przedsiębiorca powinien poinformować o tym klienta – mówi gość.

W ostatnim czasie UOKiK ukarał także telekomy za automatyczne przedłużanie
działania początkowo darmowych usług - już jako nie darmowe, ale płatne - również bez wyraźnej zgody klientów.

- Operatorzy postępowali często inaczej, wysyłali wiadomość sms: drogi kliencie, za tydzień kończy ci się ta usługa w wersji darmowej, od ósmego dnia będziesz płacił w miesięcznych okresach określoną kwotę. Klienci często tą wiadomość kasowali, zapominali. A potem denerwowali się, bo nie wiedzieli skąd wzięły się dodatkowe opłaty na ich fakturach, stąd liczne skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – dodaje.

Na szczęście mamy podstawy by sądzić, że na rynku telekomunikacyjnym, oferty prezentowane w przez telekomy coraz rzadziej będą nieprecyzyjne lub wręcz kłamliwe - bo większość ukaranych dostawców usług, zobowiązała się do zaprzestania stosowania niezgodnych z prawem praktyk. I być może jeśli nie wielomilionowe kary, to publiczna nagana w postaci decyzji UOKiKu, skutecznie zniechęci do reklamowania wszystkiego i za wszelką cenę.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy słono płacą za wprowadzanie klientów w błąd

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!