GUS: prawie 1/5 Polaków bez czasu wolnego w dni powszednie

GUS: prawie 1/5 Polaków bez czasu wolnego w dni powszednie
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Prawie jedna piata Polaków nie ma w dni powszednie czasu wolnego - wynika z badania GUS. Jeśli mamy czas wolny, najchętniej spędzamy go na świeżym powietrzu; popularne są też spotkania z rodziną lub znajomymi. Ponad 80 proc. badanych codziennie w wolnym czasie ogląda telewizję.

Jak pokazało badanie Głównego Urzędu Statystycznego, 19 proc. mieszkańców Polski przyznało, że nie miało w ciągu powszedniego dnia czasu wolnego dla siebie, w tym 4 proc. stwierdziło, że czasu brakuje im nawet na wykonanie koniecznych zajęć. Jedna czwarta badanych oceniła, że czasu wystarcza im na wszystko bez specjalnego pośpiechu, natomiast 6 proc. wskazało, iż mają aż za dużo czasu do dyspozycji.

Sposób wykorzystania czasu w ciągu dnia powszedniego różni się przede wszystkim w zależności od wieku i jest związany z liczbą obowiązków zawodowych i rodzinnych, które pojawiają się na różnych etapach życia. Brak czasu wolnego deklarują przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lata oraz 35-44 lata. W najstarszych grupach wieku zaobserwowano natomiast relatywnie wysokie odsetki odpowiedzi wskazujących na nadmiar czasu wolnego.

GUS sprawdził też, jak Polacy spędzają wolny czas. Jedną z najbardziej popularnych form były spacery oraz relaks na świeżym powietrzu - taką aktywność przynajmniej raz w miesiącu podejmowało trzy czwarte badanych. Znaczna część badanych przynajmniej raz w miesiącu słuchała nagrań muzycznych (68 proc.) oraz odwiedzała rodzinę, przyjaciół lub znajomych, bądź przyjmowała ich u siebie (60 proc.). Prawie połowa oglądała przynajmniej raz w miesiącu filmy na różnych nośnikach. Sport w czasie wolnym z taką częstotliwością uprawiała ponad jedna trzecia badanych (36 proc.). Podobne odsetki deklarowały zajmowanie się swoim hobby oraz spędzanie czasu w kawiarni, klubie czy pubie w gronie rodziny lub znajomych.

Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, badanie pokazało, że z wypoczynku na świeżym powietrzu praktycznie nie korzystało blisko 20 proc. badanych (odpowiedzi: 1-3 razy w roku, nigdy lub prawie nigdy). Ponad połowa Polaków (53 proc.) w ogóle nie uprawiała sportu (np. bieganie, jazda na rowerze, gra w piłkę, chodzenie na siłownię, fitness).

Jeśli chodzi o życie towarzyskie, zaobserwowano, iż większość badanych preferowała przyjmowanie znajomych, rodziny i przyjaciół u siebie w domu lub odwiedzanie ich, niż spotkania poza domem. Jednocześnie co piąta osoba nikogo nie odwiedzała, ani nie zapraszała do siebie lub robiła to bardzo rzadko (najwyżej 3 razy w roku).

Niewielką popularnością cieszy się uczestnictwo w kulturze poza domem. Co najmniej raz w roku do kina chodziła niewiele ponad połowa badanych (51 proc.), a przynajmniej raz w miesiącu - co jedenasty (9 proc.). Do teatru i na koncerty chociaż raz w roku chodziło 31 proc. mieszkańców Polski, przy czym tylko 2 proc. co najmniej raz w miesiącu.

Bardzo popularnymi sposobami spędzania wolnego czasu były natomiast oglądanie telewizji i słuchanie radia. 81 proc. osób oglądało telewizję codziennie, w tym ponad 30 proc. do 2 godzin dziennie i prawie tyle samo 2-4 godziny. Co piąta osoba przeznaczała codziennie na oglądanie telewizji ponad 4 godziny.

Odsetek osób słuchających codziennie radia wynosił 63 proc. Ponad 4 godziny dziennie radia słuchała niemal jedna czwarta badanych (23 proc.).

Stosunkowo dużą popularnością cieszyło się oglądanie filmów na różnego rodzaju nośnikach (DVD, Blue-ray, VHS) lub przez internet. Raz w tygodniu lub częściej filmy w ten sposób oglądało 29 proc. osób.

Gazety (w wersji papierowej lub elektronicznej) czytało codziennie lub prawie codziennie 30 proc. osób, natomiast 16 proc. nie czytało ich w ogóle. Regularne czytanie czasopism zadeklarowała niewiele ponad jedna piąta badanych (21 proc.). Podobny odsetek nigdy lub prawie nigdy nie czyta tego rodzaju prasy (20 proc.).

W ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie co najmniej jedną książkę przeczytało 46 proc. Polaków. Generalnie najwyższe odsetki obserwowane były w młodszych grupach, w szczególności w wieku 16-24 lata (58 proc.). Najniższy poziom czytelnictwa odnotowano natomiast wśród osób starszych, w wieku 75 lat i więcej (35 proc.).

Respondentów pytano również o wyjazdy w celach prywatnych w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie, trwające co najmniej 5 dni. Według tak zdefiniowanych kryteriów, poza swoje miejsce zamieszkania wyjeżdżała co najmniej raz mniej niż połowa Polaków (44 proc.). Najczęściej były to wyjazdy krajowe - prawie co czwarta osoba była na wczasach, na wycieczce lub w sanatorium, 15 proc. osób odwiedzało rodzinę bądź przyjaciół mieszkających w innej miejscowości, a 5 proc. wyjeżdżało na działkę (własną lub znajomych). Na zagranicznych wczasach lub wycieczce była co dziesiąta osoba, a krewnych lub znajomych za granicą odwiedziła prawie co dwudziesta osoba.

Badanie zawiera analizę wyników drugiego wieloaspektowego badania ankietowego gospodarstw domowych, które zrealizował GUS w pierwszej połowie 2015 r. Raport został opublikowany w tym tygodniu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GUS: prawie 1/5 Polaków bez czasu wolnego w dni powszednie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!