XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Internacjonalizacja, czyli polskie firmy na globalnym rynku

Internacjonalizacja, czyli polskie firmy na globalnym rynku
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Skala prowadzonego biznesu może pomóc w wyjściu poza granice kraju, ale niekoniecznie jest gwarantem sukcesu. Często to małe firmy osiągają świetne wyniki za granicą. Przyczynkiem do sukcesu jest wiedza i otwartość na inne kultury.

Firmy przymierzające się do ekspansji na rynki zagraniczne wychodzą z założenia, że polski rynek jest wystarczająco duży i dobrze jest zaczynać działalność lokalnie. Ale, jak podkreśla Weronika Achramowicz, Counsel, Baker & McKenzie i Wspólnicy, zbytnia koncentracja na rynku lokalnym może spowodować to, że firma przeoczy szansę na wzrost.

- Podstawą decyzji o ekspansji powinna być analiza potrzeb i celów. Czy rzeczywiście takie wyjście da zyski firmie - mówi Achramowicz. - To zależy czy chodzi nam o produkt, który chcemy eksportować, czy chcemy rozszerzyć portfolio o know-how, o kontakty - dodaje.

Jednak część firm, chcących wyjść z działalnością poza Polskę, mimo dużej skali prowadzonego biznesu, ograniczona jest brakami wiedzy w obszarze kompetencji kulturowych. Część też obawia się konkurencji cenowej - zauważa Rafał Hiszpański, prezes Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes SA w Polsce.

Rafał Hiszpański podkreśla także, że wiele firm nie stara się w ogóle o ekspertyzy, które predestynowałyby je w przyszłości do wejścia na rynki zagraniczne. Zauważył, że nadal, mimo przemian ustrojowych, Polacy nie wierzą w siebie i często popadają w stereotypy. - A przecież jesteśmy nie tylko firmami z Polski, ale i z Europy. Dodatkowo część firm nie docenia konkurentów, nie zauważa trendu inwestowania w zieloną energię i nowoczesne technologie. Mimo to prezes Euler Hermes patrzy optymistycznie na internacjonalizację polskich firm.

Podczas sesji zadano pytanie o sens budowania pozycji i skali biznesu na gruncie polskim przed decyzją o wyjściu z działalnością za granicę. Czy nie lepiej od razu zacząć poza Polską?

W ocenie Justyny Grabkowskiej, dyrektor zarządzającej Scotwork Polska, Polacy są bardzo jednorodni, nie uczą się od lat szkolnych komunikowania z innymi narodowościami. Grabkowska dostrzega braki już na poziomie edukacji wczesnoszkolnej oraz późniejszej. - To zaważa na dalszej komunikacji, jak również na podejmowaniu decyzji o wyjściu za granicę. Ważna jest edukacja od najmłodszych lat, zdobywanie wiadomości, jakie są różnice kulturowe, jak komunikować się z innymi narodami - mówiła podczas sesji.

W oczach Brytyjczyka, Johna Rendalla, dyrektora zarządzającego HSBC Bank Polska SA, Polska jest rynkiem wzrastającym i silnym. - W Wlk. Brytanii również wiele firm, które mogłoby stać się międzynarodowymi, boi się podjąć ryzyka wyjścia poza swój kraj. A przecież zyskałyby tym na swoim wizerunku, bycie firmą międzynarodową to atut. Dodatkowo daje to szansę na sprawdzenie i porównanie swojego rodzimego rynku z tym zagranicznym - powiedział John Rendall.

Pierwszy odważny magnesem dla pozostałych

- Firmy mają różne oczekiwania w kontekście pomocy przed internacjonalizacją. Najczęściej jednak myślą o ekspansji na rynki najbliższe kulturowo, lokalizacyjnie i o podobnych wymogach prawnych - powiedziała Iwona Woicka-Żuławska, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP.

Eksperci wspólnie stwierdzili, że trzeba zerwać z nieśmiałością w ekspansji. Na rynkach wschodzących i rozwijających się doceniane jest to, że nie traktuje się ich jako przelotne, krótkotrwałe inwestowanie. Jednogłośnie jednak stwierdzono, że długofalowe podtrzymanie dobrych relacji jest trudne, trzeba od podstaw i dogłębnie poznać nowy rynek.

- Staramy się uświadamiać firmy, które już zaistniały na rynkach zagranicznych jak ważna jest ich pomoc i przykład, jaki dają kolejnym chętnym, ale jeszcze się wahającym. Jedna polska firma, która wejdzie na rynek obcy, to magnes dla kolejnych - mówiła Woicka-Żuławska.

Odwagą, lata temu, wykazał się Wiesław Żyznowski, prezes zarządu Mercator Medical SA. - Nasza firma regularnie zatrudnia Polaków mieszkających poza granicami Polski, również w Azji. Rośnie platforma, grupa Polaków, którzy pracują w firmach polskich oraz zagranicznych ekspandujących na świat, jest już nawet dość duża konkurencja tych specjalistów z Polski - powiedział Wiesław Żyznowski.

30 proc obrotów grupy Mercator Medical SA jest generowana w Tajlandii i eksportowana na świat, dodatkowe 30 proc. pochodzi z Polski. Żyznowski przyznał, że rząd polski nie pomógł firmie w żadnej kwestii i firma nie korzystała też z pomocy przed wyjściem na rynek zagraniczny. - Nie oczekuję jednak od urzędników pomocy merytorycznej, bo to niemożliwe. Chociaż firm polskich ekspandujących jest kilkadziesiąt, być może 150-200. To jest niewielka grupa. Dlatego uważam, że urzędnicy powinni je znać i znać ich potrzeby. Zwłaszcza te firmy przemysłowe, które inwestują za granicą - mówił Żyznowski.

Konkurencyjność na obcych rynkach

Wiesław Żyznowski nawiązując do konkurencyjności na obcych rynkach podał zasadę 4P - Price Promotion Product Placement oraz dodał jeden ważny czynnik, jakim jest wg niego - Protekcja.

- Jako praktyk potwierdzam, że świat jest zhierarchizowany kontynentalnie. To hierarchia wykraczająca poza gospodarkę i ekonomię. W Europie na szczycie są Francja, Niemcy i Wlk. Brytania. Tak samo postrzegają konkurencyjność Polacy. Firmie brytyjskiej jest łatwiej wejść do Polski, ponieważ Brytyjczycy postrzegani są jako lepsi od Polaków. Z tego samego powodu Polakom trudniej jest wejść na rynek brytyjski - mówił Żyznowski.

Prezes Mercator Medical SA wytłumaczył także piąty element zasady, mianowicie „Protekcję”. Jego zdaniem przetargi organizowane w Niemczech zawierają bardzo ważny punkt - są to rekomendacje. W branży medycznej, w jakiej działa Żyznowski, właśnie w takim przetargu lekarze dają rekomendacje dla określonych produktów. - Ten punkt decyduje o tym, że w Polsce firma niemiecka może przebierać w przetargach i je wygrywać, a w Niemczech, jeśli polska firma nie będzie w konsorcjum z firmą niemiecką, to nie wygra przetargu - to jest niemożliwe - uważa Żyznowski. Dodaje, że jeszcze bardziej jest chroniony rynek francuski.

Nie zgodził się z nim John Rendall, który stwierdził, że Brytyjczycy obawiają się fali eksportu z Polski, podczas gdy eksport z Wlk. Brytanii do Polski jest o wiele mniejszy. Jednak, jak zauważył Wiesław Żyznowski, firmom z Polski o trudniej prowadzić działalność na stałe poza granicami kraju, niż stawiać jedynie na eksport.

Eksperci wspólnie stwierdzili jednak, że w dzisiejszych czasach konkurowanie ceną nie jest wystarczające. - Pamiętajmy, że mamy dużą przewagę, jeśli chodzi o jakość obsługi klienta. Na tym tez można budować przewagę konkurencyjną - zauważył Rafał Hiszpański, prezes Euler Hermes. - Nie każda firma, która chce wyjść z Polski musi od razu zbudować fabrykę w Azji. To jest pewien dalszy etap. Aby zacząć warto od rozejrzenia się po krajach bliskich nam kulturowo - dodał.

Podczas sesji mówiono dużo o pułapkach niewiedzy wśród firm chcących pojawić się na rynkach zagranicznych, ale kluczowe było stwierdzenie, że trzeba nauczyć się wiedzą dzielić.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Internacjonalizacja, czyli polskie firmy na globalnym rynku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!