Komisja infrastruktury o problemach pracowników delegowanych

Komisja infrastruktury o problemach pracowników delegowanych
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Wiceminister w MIB Jerzy Szmit przedstawił w środę na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury aktualne problemy polskich przewoźników w wykonywaniu międzynarodowych przewozów drogowych osób i towarów.

Wiceminister powiedział, że na ten rok Polska wynegocjowała z Rosją 190 tys. zezwoleń na przewozy dwustronne, tranzytowe, w tym 40 tys. pozwoleń na przewozy z/do krajów trzecich. Polska udzieliła 190 tys. pozwoleń stronie rosyjskiej.

"Jesteśmy dzisiaj prawie w przededniu rozmów z Federacją Rosyjską na temat kontyngentu na rok 2017; rozmowy odbędą się 28-29 września w Petersburgu" - powiedział Szmit. Dodał, że w kwestii rozmów z Rosją jednym z problemów jest znaczący spadek przewozu ze strony polskiej, ale też i ze strony rosyjskiej.

Innym problemem, który nadal pozostaje do wyjaśnienia, to niepodpisanie instrukcji, która klasyfikuje przewozy, czy to dwustronne, czy z krajów trzecich. "Strona rosyjska nie podpisała tego protokołu, w związku z czym on nie obowiązuje. Celem naszych rozmów będzie doprowadzenie do podpisania tego protokołu; jeżeli to się nie uda, to dalsze rozmowy będą bardzo trudne" - dodał wiceminister.

Zezwolenia podpisane z Federacją Rosyjską są ważne do końca stycznia przyszłego roku.

W kwietniu br. wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł po dwudniowych negocjacjach podpisali porozumienie w sprawie zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe, które obowiązuje do końca 2016 r.

Na konferencji prasowej w poniedziałek Szmit podkreślił, że wiele kwietniowych ustaleń nie zostało wprowadzonych w życie. "Najważniejsze z nich jest to, że instrukcja, która miała być taką obowiązującą dla obu stron interpretacją zawartego porozumienia, nie została jeszcze ciągle podpisana przez stronę rosyjską" - mówił w poniedziałek wiceminister.

Wyjaśnił także, że strona polska występowała z prośbami o podpisanie tej instrukcji przez Rosję, m.in. w sierpniu przekazała list w tej sprawie, w którym zaznaczyła, że ostateczne jej podpisanie jest konieczne do tego, aby dalej kontynuować rozmowy w sprawie wielkości kontyngentów.

Na posiedzeniu komisji wiceminister poinformował także, że w ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami Kazachstanu, na którym udało się tam wynegocjować zwiększenie kontyngentu o jedną trzecią. W kwestii przyszłego roku rozmowy z tym krajem mają się odbyć na początku grudnia.

"Strona Kazachstanu zobowiązała się też do wprowadzenia stosownych zmian w swoim prawie wewnętrznym dotyczącym prowadzenia przewozów międzynarodowych tak, aby rozwiązać te problemy, które też się pojawiają w relacjach przewozowych Polska-Kazachstan" - dodał Szmit. Wiceminister w MIB dodał, że sądząc po atmosferze rozmów i otwartości strony kazachstańskiej ma nadzieję na porozumienie.

W kwestii Białorusi 15 i 16 marca odbyło się w Warszawie posiedzenie polsko-białoruskiej komisji mieszanej. "Uzgodniliśmy zwiększenie parytetu zezwoleń. To, co nam się udało zyskać, to mianowicie to, że nie będą pobierane opłaty od zezwoleń" - poinformował. Przypomniał, że ubiegłoroczna praktyka była taka, że były limity pozwoleń bezpłatnych dla polskich przewoźników, natomiast dodatkowe były już płatne. "Takich dodatkowych kosztów dla polskich przewoźników już od przyszłego roku nie będzie" - podkreślił wiceminister.

Z Ukrainą wymiana zezwoleń odbywa się na poziomie 200 tys. "Ani polscy przewoźnicy ani ukraińscy nie zgłaszają potrzeby zwiększenia tych zezwoleń. Jeżeli taka potrzeba zostanie zgłoszona myślę, że też się porozumiemy" - dodał Szmit.

Wśród innych krajów Europy Wschodniej, z którymi Polska negocjuje warunki przewozu Szmit wymienił m.in. Gruzję, Azerbejdżan oraz Uzbekistan. Dodał, że istnieje problem negocjacji z Turcją, która prowadzi protekcjonistyczną politykę.

Wiceminister zasygnalizował problem występujący na przejściach granicznych i promach do Wielkiej Brytanii.

Nieopodal położonego nad Kanałem La Manche francuskim Calais znajduje się obozowisko, w którym przebywa 7-10 tys. migrantów z Azji i Afryki, usiłujących przedostać się do Wielkiej Brytanii. Kierowcy i właściciele ciężarówek skarżą się, że migranci stawiają na drodze przeszkody, by zatrzymać ich pojazdy, następnie forsują je, np. wdrapując się na dach.

"Dzisiaj spotkaliśmy się z przedstawicielami przedsiębiorców w tej sprawie i ustaliśmy plan działania" - powiedział Szmit. W piątek do Calais - jak mówił - ma się udać delegacja przedstawicieli konsulatu Francji oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa i Inspektoratu Transportu Drogowego. Ich zadaniem będzie ocena sytuacji na miejscu.

Szmit poinformował także, że jeszcze w tym tygodniu minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wystąpi ws. przewozów do Ambasady Francuskiej w Warszawie, do ministra transportu Republiki Francuskiej oraz do ministrów transportu innych krajów europejskich.

Szmit zapowiedział, że strona polska nadal będzie walczyć i występować na różnych forach europejskich i międzynarodowych tak, aby złe prawo, które dzieli rynek europejski zostało zniesione.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Komisja infrastruktury o problemach pracowników delegowanych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!