Kompetencje Polaków są coraz częściej doceniane na rynkach zagranicznych

Kompetencje Polaków są coraz częściej doceniane na rynkach zagranicznych
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

W Polsce często lider kojarzy się z kimś, kto ma zawsze rację i od kogo zależy nagroda lub kara. W Anglii moi przełożeni podejmowali często bardzo ważne i trudne decyzje, ale nie mieli przy tym obaw, aby ujawnić ludzką twarz - mówi Olga Grygier-Siddons, prezes w PwC na Europę Środkowo-Wschodnią.

Wciąż mało Polaków kieruje międzynarodowymi firmami. Dlaczego?

- Na szczęście coraz więcej, gdyż kompetencje Polaków coraz częściej są doceniane na zagranicznych rynkach. Ma to także związek z pozycją gospodarczą Polski - znacznie trudniej wypłynąć na szerokie wody, kiedy Polska pozostaje rynkiem peryferyjnym. Tymczasem wraz z rosnącym znaczeniem gospodarczym naszego kraju automatycznie rośnie rola menedżerów zarządzających tym obszarem w strukturach międzynarodowych korporacji. To ważny i trudny rynek, dlatego jeśli ktoś odniósł sukces u nas, zaczyna być to zauważane.

Jakie cechy są przydatne do zrobienia kariery w globalnych korporacjach?

- W dużej części te same co w polskich firmach, choć oczywiście w przypadku struktur globalnych większego znaczenia nabiera elastyczność, umiejętność dostosowywania się do zmian, otwartość czy zdolność poruszania się w różnych środowiskach kulturowych i wrażliwość na kwestie kulturowe. Szczególnie że istnieją różnice osobowościowe i różnice kulturowe między stylami zarządzania na poszczególnych rynkach geograficznych i aby skutecznie poruszać się w organizacji globalnej, trzeba wiedzieć, kiedy z jakiego stylu skorzystać i jak dostosować się do kultury organizacyjnej.

Niestety także kobiet piastujących stanowiska menedżerskie w firmach wciąż jest bardzo mało.

- Tak, na kluczowych stanowiskach w biznesie jest zdecydowanie za mało kobiet. Polska nie jest w tej kwestii wyjątkiem, jesteśmy nawet powyżej światowej średniej. Badanie, które przeprowadzamy od 10 lat na grupie 2,5 tys. największych spółek giełdowych pokazuje, że w ostatnich latach tylko około 3 proc. nowo nominowanych prezesów firm to kobiety, a np. w Japonii jest to zaledwie 0,8 proc.

Prognozujemy jednak, że do 2040 roku odsetek ten wzrośnie globalnie do ponad 30 proc. Będzie to wynikiem coraz lepszego wykształcenia kobiet i ich rosnącej pozycji na rynku pracy. Przede wszystkim jednak zmieniają się normy społeczne - model, w którym mężczyzna zarabia, a kobieta zajmuje się domem, powoli odchodzi do lamusa i jest to trend ogólnoświatowy. Tendencja ta nie ominie z pewnością naszego kraju, a więc pań prezes będzie coraz więcej.

O tym, czym różni się praca lidera w Polsce od szefa w Anglii, jakie są mocne i słabe strony Polaków, czytaj w pełnej wersji wywiadu: w seriwise www.pulshr.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kompetencje Polaków są coraz częściej doceniane na rynkach zagranicznych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!