W Polsce często lider kojarzy się z kimś, kto ma zawsze rację i od kogo zależy nagroda lub kara. W Anglii moi przełożeni podejmowali często bardzo ważne i trudne decyzje, ale nie mieli przy tym obaw, aby ujawnić ludzką twarz - mówi Olga Grygier-Siddons, prezes w PwC na Europę Środkowo-Wschodnią.
- Na szczęście coraz więcej, gdyż kompetencje Polaków coraz częściej są doceniane na zagranicznych rynkach. Ma to także związek z pozycją gospodarczą Polski - znacznie trudniej wypłynąć na szerokie wody, kiedy Polska pozostaje rynkiem peryferyjnym. Tymczasem wraz z rosnącym znaczeniem gospodarczym naszego kraju automatycznie rośnie rola menedżerów zarządzających tym obszarem w strukturach międzynarodowych korporacji. To ważny i trudny rynek, dlatego jeśli ktoś odniósł sukces u nas, zaczyna być to zauważane.
Jakie cechy są przydatne do zrobienia kariery w globalnych korporacjach?
- W dużej części te same co w polskich firmach, choć oczywiście w przypadku struktur globalnych większego znaczenia nabiera elastyczność, umiejętność dostosowywania się do zmian, otwartość czy zdolność poruszania się w różnych środowiskach kulturowych i wrażliwość na kwestie kulturowe. Szczególnie że istnieją różnice osobowościowe i różnice kulturowe między stylami zarządzania na poszczególnych rynkach geograficznych i aby skutecznie poruszać się w organizacji globalnej, trzeba wiedzieć, kiedy z jakiego stylu skorzystać i jak dostosować się do kultury organizacyjnej.
Niestety także kobiet piastujących stanowiska menedżerskie w firmach wciąż jest bardzo mało.
- Tak, na kluczowych stanowiskach w biznesie jest zdecydowanie za mało kobiet. Polska nie jest w tej kwestii wyjątkiem, jesteśmy nawet powyżej światowej średniej. Badanie, które przeprowadzamy od 10 lat na grupie 2,5 tys. największych spółek giełdowych pokazuje, że w ostatnich latach tylko około 3 proc. nowo nominowanych prezesów firm to kobiety, a np. w Japonii jest to zaledwie 0,8 proc.
Prognozujemy jednak, że do 2040 roku odsetek ten wzrośnie globalnie do ponad 30 proc. Będzie to wynikiem coraz lepszego wykształcenia kobiet i ich rosnącej pozycji na rynku pracy. Przede wszystkim jednak zmieniają się normy społeczne - model, w którym mężczyzna zarabia, a kobieta zajmuje się domem, powoli odchodzi do lamusa i jest to trend ogólnoświatowy. Tendencja ta nie ominie z pewnością naszego kraju, a więc pań prezes będzie coraz więcej.
O tym, czym różni się praca lidera w Polsce od szefa w Anglii, jakie są mocne i słabe strony Polaków, czytaj w pełnej wersji wywiadu: w seriwise www.pulshr.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kompetencje Polaków są coraz częściej doceniane na rynkach zagranicznych