XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

KPMG: 42 proc. firm rodzinnych w Polsce stawia na wzrost obrotów

KPMG: 42 proc. firm rodzinnych w Polsce stawia na wzrost obrotów
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Ustalając priorytety na najbliższą przyszłość, polscy przedsiębiorcy planują skoncentrować się na wzroście obrotów (42 proc.) i poprawie zyskowności (37 proc.) - wynika z opublikowanego we wtorek raportu firmy doradczej KPMG pt. „Barometr firm rodzinnych. Optymistycznie naprzód”.

  • Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce i Europie są w bardzo dobrej kondycji - zdecydowana większość firm, które wzięły udział w badaniu KPMG, oceniła pozytywnie swoją sytuację ekonomiczną.
  • Według raportu w ostatnim roku 41 proc. firm w Polsce odnotowało wzrost przychodów.
  • Firmy rodzinne w Polsce - zapytane o czynniki, które przyczyniłyby się do lepszej sytuacji ich biznesów - wskazują między innymi na "bardziej elastyczne regulacje dotyczące rynku pracy (18 proc.)".

Według raportu w ostatnim roku 41 proc. firm w Polsce odnotowało wzrost przychodów. - Ustalając priorytety na najbliższą przyszłość, przedsiębiorcy planują skoncentrować się na wzroście obrotów (42 proc.) i poprawie zyskowności (37 proc.). Szczególną uwagę zwracają na odpowiednie formy zarządzania, stawiając na ujednolicone i przejrzyste zasady, pozwalające zachować równowagę pomiędzy więzami krwi a biznesem - czytamy w komunikacie.

Jak zaznaczyli eksperci, 62 proc. polskich oraz 71 proc. europejskich firm rodzinnych ocenia, że sytuacja ich przedsiębiorstw w najbliższej przyszłości będzie dobra lub bardzo dobra. - W porównaniu do zeszłego roku optymizm rodzinnych przedsiębiorców w Polsce wzrósł o 6 pkt. proc. (z 56 proc.). Jedynie 6 proc. ankietowanych z Polski spodziewa się, że kondycja ich firmy będzie zła lub bardzo zła w najbliższej przyszłości - napisano.

Jak podano, optymistyczne nastroje "mogą być rezultatem dobrych wyników" przedsiębiorstw. Wskazano, że w ostatnim roku 41 proc. przebadanych firm w Polsce odnotowało wzrost przychodów, a tyle samo utrzymało je na stałym poziomie (wśród europejskich firm odsetek ten wyniósł odpowiednio 57 proc. i 27 proc.). Z kolei, jak dodano, spadek przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowało "jedynie 18 proc." polskich firm (w Europie 13 proc.).

Jak zaznaczono, optymizm badanych firm rodzinnych co do przyszłości przekłada się także na ich plany związane z zatrudnieniem. "Choć 59 proc. ankietowanych zamierza utrzymać jego obecny poziom, to blisko co trzeci badany planuje zwiększyć liczbę pracowników w firmie" - czytamy.

Do wzrostu poziomu obrotów przyczynił się, jak podkreślili autorzy raportu, między innymi ogólny stan gospodarki. Blisko co trzeci ankietowany przedsiębiorca w Europie wskazał na rosnący popyt na rynku jako jeden z kluczowych czynników sukcesu. - W przypadku polskich firm rodzinnych największy wpływ na dobrą sytuację miały efektywne procesy wewnętrzne, które wskazało 25 proc. badanych, skuteczne techniki sprzedaży i dbałość o klienta (22 proc.) oraz inteligentny marketing (21 proc.) - wyjaśniono.

Jak podał, cytowany w komunikacie, Andrzej Bernatek z KPMG, 19 proc. polskich firm rodzinnych uzyskało większe obroty dzięki wprowadzeniu nowych produktów oraz usług, a 13 proc. - zatrudniając nowych pracowników.

Jednocześnie, jak wskazano w raporcie, przedstawiciele firm rodzinnych w Polsce "istotnie odczuwają zwiększające się koszty zatrudnienia".

- Dla ponad połowy badanych stanowią one duże utrudnienie w prowadzeniu biznesu. Istotnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców jest także otoczenie prawne oraz poziom jego skomplikowania - wskazał Piotr Żurowski z KPMG.

Jak dodał, ankietowane firmy rodzinne w Polsce - zapytane o czynniki, które przyczyniłyby się do lepszej sytuacji ich biznesów - wskazują między innymi na "bardziej elastyczne regulacje dotyczące rynku pracy (18 proc.)".

"Barometr firm rodzinnych" jest szóstą edycją badania przeprowadzonego przez KPMG w wybranych krajach Europy, a polskie firmy rodzinne wzięły udział w badaniu po raz piąty. Raport został opracowany na podstawie wyników wywiadów internetowych (CAWI), przeprowadzonych w okresie maj-sierpień 2017 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KPMG: 42 proc. firm rodzinnych w Polsce stawia na wzrost obrotów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!