Polacy chcą jawności wynagrodzeń, już na etapie rekrutacji

Polacy chcą jawności wynagrodzeń, już na etapie rekrutacji
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

84 proc. ankietowanych uważa, że stawki z wynagrodzeniem powinny być jawne już w ogłoszeniu o pracę; przeciwnego zdania jest blisko 14 proc. - wynika z najnowszego badania Work Service.

  • Większość ofert pracy w zachodniej Europie zawiera informacje o płacach.
  • Co więcej, w niektórych krajach skandynawskich wszystkie wynagrodzenia są w pełni jawne.
  • Pierwszym krokiem do usprawnienia procesów rekrutacyjnych w Polsce powinno być powszechne informowanie o widełkach wynagrodzeń.

Z raportu Work Service wynika, że największymi zwolennikami w Polsce jawności wynagrodzenia (już w ogłoszeniu o pracę) są ankietowani zarabiający do 2 tys. złotych i posiadający wykształcenie zawodowe.

Zdaniem prezesa serwisu Kariera.pl Piotra Adamczyka, pierwszym krokiem do usprawnienia procesów rekrutacyjnych w Polsce powinno być powszechne informowanie o widełkach wynagrodzeń. - Przy obecnych metodach w wielu przypadkach mamy do czynienia z wyraźnym niedopasowaniem oczekiwań do realiów. Dzięki jawności stawek zarówno pracownicy już na starcie wiedzieliby, czy warto aplikować na dane ogłoszenie, a pracodawcy nie marnowaliby czasu na rozmowy kwalifikacyjne z osobami, na które ich nie stać - podkreślił w komentarzu do badania.

Jego zdaniem kandydaci powinni mieć też większy dostęp do informacji o firmie.

- Kandydaci przed podjęciem decyzji o aplikowaniu często chcą wiedzieć, gdzie i z kim mieliby pracować, przy jakich projektach, a także, jak wyglądają możliwości rozwoju, benefity pozapłacowe oraz czy istnieje możliwość zdalnej pracy. Odpowiedzi na te pytania już na starcie ułatwiają dotarcie do kandydatów, a niewiele kosztują pracodawców - podsumował Adamczyk.

Z analizy Work Service wynika, że jeden na sześciu Polaków zgłasza problemy z szukaniem pracy (blisko 17 proc.). Z takimi problemami nie spotkało się prawie 49 proc. ankietowanych. Najczęstszym kłopotem podczas szukania pracy jest brak odpowiednich ofert dla osób z danym wykształceniem lub kwalifikacjami (45,5 proc.). Na drugim miejscu znalazł się brak odpowiedzi ze strony pracodawcy na przesłaną ofertę (24 proc.). Z kolei jeden na 10 kandydatów nie spełniał wymagań, a co 20. nie był zadowolony z wysokości pensji.

Prezes serwisu Kariera.pl uważa, że obecnie kluczowym problemem jest brak odpowiedniej komunikacji na linii kandydat-pracodawca. - Pracownicy i pracodawcy nie mogą się spotkać na rynku pracy - stwierdził.

Według niego w tej sytuacji potrzebne jest wypracowanie nowych metod komunikacji na linii kandydat-pracodawca. - Tradycyjne narzędzia stają się nieefektywne i będą stopniowo odchodzić w przeszłość. W dzisiejszych warunkach informacje o ofertach pracy powinny bezpośrednio docierać do potencjalnych pracowników, a nie bazować na tym, że to kandydaci muszą aktywnie poszukiwać nowego zatrudnienia - dodał.

Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=515) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania). Badanie zostało przeprowadzone przez instytut Kantar Millward Brown S.A. za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATIBUS w okresie 19-24.07.2017 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polacy chcą jawności wynagrodzeń, już na etapie rekrutacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!