XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polska powinna dostrzec potencjał rynku rolno-spożywczego w Afryce

Polska powinna dostrzec potencjał rynku rolno-spożywczego w Afryce
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Rynek rolno-spożywczy w Afryce wart jest 313 mld dolarów i ma ogromny potencjał rozwoju. W każdym kraju afrykańskim sektor rolno-spożywczy jest bardzo istotny, dlatego Polska nie powinna ignorować tego sektora w Afryce - mówili podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego uczestnicy III Forum Współpracy Gospodarczej Afryka-Europa Centralna w części trzeciej panelu, dedykowanej rynkowi rolno-spożywczemu.

- W tych rynkach tkwi potencjał, a dla Polski, która eksportowała produkty na wschód, do Rosji ten kanał się zamknął, szczególnie dla producentów owoców i warzyw. Potencjał żywnościowy tych wszystkich państw jest ogromny, bo obecnie populacja Afryki to ok. 1,5 mld ludzi, a to będzie rosło - mówił podczas panelu George Ngethe Njenga, dziekan Strathmore Business School Nairobi w Kenii, z wydziału rolno-spożywczego.

Marek Ziółkowski, ambasador RP w Nairobi w Kenii wskazywał, że wzmocnienie produktywności rolnictwa i modernizacja rolnictwa to istotna część polityki gospodarczej każdego z państw afrykańskich, ponieważ 60-70 proc. siły roboczej jest zatrudnionej w rolnictwie w krajach afrykańskich.

Jednak Polska jest nieco zapóźniona, jeśli chodzi o wejście na tamte rynki rolno-spożywcze, ale wciąż ma szanse na współpracę i rozwijanie tam działalności

- W Angoli na przykład od wielu lat mamy już najważniejsze marki światowe, obecna jest Wielka Brytania i USA i obawiam się, że dla Polski jest już nieco za późno, ale jedyna możliwością jest szukanie rynków niszowych jak np. produkcja mleka UHT. Sprzedajemy też np. tony polskich jabłek, które wcześniej zakupiliśmy z Polski - mówił z kolei David Valente, prezes firmy Expandglobe, działającej na rynnach środkowo-wschodniej Europy oraz Afryki, w tym w Angoli.

Dodał, że możliwości polskich firm do inwestycji i współpracy z partnerami lokalnymi wychodzą już poza handel. Można starać się wyszukiwać innych miejsc gdzie polskie firmy mogłyby prowadzić działalność w przemyśle rolno-spożywczym.

- Biznes w dziedzinie sprzedaży detalicznej bardzo dobrze się już rozwija, ale mamy też szanse związane z przetwórstwem ryb, łowieniem ryb w Angoli, a następnie przetwórstwem i sprzedawaniem tych ryb do Polski, więc jest wiele możliwości, z których można skorzystać. Czy Polska jest na to gotowa? - mówił David Valente z Expandglobe.

Zaznaczał, że jeśli chodzi o działalność na miejscu to firmy mogą zajmować się np. przetwarzaniem i pakowaniem żywności, ale we współpracy z partnerami lokalnymi, którzy potrzebują know-how, maszyn.

Bartłomiej Lewandowski z Polskiej Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) mówił, że agencja stara się wspierać wszystkie polskie firmy, nie tylko z sektora rolno-spożywczego, także z sektora IT, maszyn, czy maszyn rolniczych, które chcą wejść na rynki afrykańskie.

David Valente, prezes firmy Expandglobe, działającej na rynnach środkowo-wschodniej Europy oraz Afryki podkreślał, że o Afryce często mówi się bardzo ogólnie, natomiast Afryka to przecież aż 54 kraje i warto tworzyć strategie właśnie dla poszczególnych krajów.

W każdym kraju afrykańskim sektor rolno-spożywczy jest bardzo istotny. Stephen Masatu Wasira, minister rolnictwa, bezpieczeństwa żywieniowego i spółdzielczości Tanzanii podkreślał, że rolnictwo w Tanzanii odpowiada za ok. 31 proc. PKB, 95 proc. żywności dla mieszkańców i zatrudnia około 74 proc. siły roboczej w Tanzanii.

- Jedną z takich dziedzin do współpracy jest też przetwórstwo spożywcze i bardzo ważna gałąź, która będzie rozwijała się w kolejnych 10 latach. Będziemy też modernizować przemysł rolniczy - podkreślał Stephen Masatu Wasira.

- Jesteśmy otoczeni jeziorami, mamy ryby, mamy potencjał w hodowli bydła, ale wszystko eksportujemy w formie nieprzetworzonej, wiec jeśli mielibyśmy współpracować, to w sektorze przetwórstwa, a wiemy, że macie potencjał, zaś my mamy bardzo stabilne ramy prawne, które chronią inwestorów - dodał.

Z apelu do inwestycji w Afryce, w tym w Tanzanii, skorzystał już polski producent ciągników Ursus i podpisał porozumienie w Etiopii i wkrótce wejdzie też do Tanzanii. Ursus to firma o 120-letniej tradycji w rolnictwie i lider w sprzedaży ciągników w Polsce.

- Nasz kontrakt etiopski jest owocem programu Go Africa, który dał nam możliwość ulokowania naszych produktów, a raczej całego projektu, bo sprzedajemy tam też wiedzę techniczną, szkolenia, linię montażową, na której są też montowane ciągniki Ursusa. Bardzo ważne jest przy tym wsparcie placówek dyplomatycznych - mówił Karol Zarajczyk, prezes firmy Ursus.

- Jesteśmy też w przeddzień rozpoczęcia naszej działalności w Tanzanii. Istotne jest stworzenie tam montowni, sieci dostawców, a nie tylko sprzedaż samych produktów. Afryka to nie jest już bardzo zacofany region pod względem technologicznym - dodał i podkreślał, że ważne jest wsparcie dla polskich firm na poziomie rządowym, ministerstwa finansów, czy MSZ.

Polskie firmy narzekają, że ich działalność się kurczy, jeśli chodzi o Europę wschodnią, dlatego szukają innych rynków. Marek Ziółkowski, ambasador RP w Nairobii w Kenii mówi, że polskie firmy szukają nowych rynków nie tylko z powodu embarga Rosji, czy wojny Rosji z Ukrainą, ale też z powodu ograniczania ryzyka na tradycyjnych rynkach europejskich.

- W dawnych latach to co nie zachęcało polskich firm do penetrowania takich rynków jak Afryka to były po prostu koszty, ale w tej chwili kapitalizacja polskich firm jest na tyle poważna, że stać je na podjęcie eksploracji nowych rynków, tym bardziej, że taką ekspansję wspierają ministerstwa, PAIiIZ i inne organizacje - mówił Marek Ziółkowski.

Polska mogłaby też przyjrzeć się bliżej takiemu rynkowi jak Madagaskar, który na razie nie jest popularnym miejscem dla polskich inwestycji.

- Gdy słuchałem polskich inwestorów, to oni mówią bardziej o krajach, gdzie mówi się po angielsku, bo w Afryce te angielskojęzyczne kraje są bardziej rozwinięte, jeśli chodzi o produkcję rolno-spożywczą, a francuskojęzyczny Madagaskar jest z kolei bardziej rozwinięty surowcowo - mówił Harison Randriarimanana, specjalny doradca prezydenta Madagaskaru.

Przekonywał, że Madagaskar chciałby rozwinąć, także przy pomocy partnerów i inwestorów z Polski nie tylko przemysł rolno-spożywczy, ale także czyste rolnictwo, bo Madagaskar posiada ogromne możliwości.

- 40 proc. naszego terytorium nadaje się na uprawy rolne, a obecnie tylko 3 mln hektarów jest uprawianych na Madagaskarze, czyli jest jeszcze bardzo duży potencjał dla rolnictwa. Mamy 22 mln mieszkańców i z tych 3 mln hektarów nie możemy się wyżywić, więc przemysł rolno-spożywczy nie powinien być oddzielany od upraw - podkreślał Harison Randriarimanana i zaznaczył, że jeśli chodzi o rozwój sektora rolno-spożywczego to Madagaskar potrzebuje też maszyn i urządzeń.

Dodał, że we współpracy z inwestorami z Europy np. z Polski rozwijane mogłoby być też rybołówstwo.

Z raportu przygotowanego przez CEED Institute i Radę Inwestorów w Afryce, wynika, że ponad połowa najszybciej rozwijających się gospodarek na świecie znajduje się obecnie w Afryce. W ostatnich latach kontynent ten rozwijał się w średnim tempie ponad 5 proc. rocznie, a wydatki konsumpcyjne rosły tam w tempie 4 proc. i wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie się utrzymywał w przyszłości. Szacuje się, że łączna wartość rynków konsumpcyjnych w Afryce w 2020 roku wyniesie 1 bilion dolarów.

Polski eksport do Afryki wzrósł w latach 2012-2014 o 37 proc. W 2003 r. eksport Polski do krajów Afryki sięgał 390 mln dolarów, a w 2014 r. osiągnął prawie 3 mld dolarów.

Z kolei eksport z krajów Europy Centralnej do Afryki wzrósł na przestrzeni ostatnich 10 lat o 10 proc., a z Afryki do Europy Centralnej o 13 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska powinna dostrzec potencjał rynku rolno-spożywczego w Afryce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!