XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Potężny rynek poza obszarem zainteresowania polskich firm

Potężny rynek poza obszarem zainteresowania polskich firm
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Aktywność polskich firm w przetargach międzynarodowych jest praktycznie niedostrzegalna. Tymczasem rynek ten jest rocznie warty co najmniej kilkanaście miliardów dolarów.

Mówiono o tym podczas panelu „Przetargi międzynarodowe”, który odbył się w ramach ósmego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

W dyskusji uczestniczyli: Iwona Woicka-Żuławska, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych; Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ - Global Compact w Polsce; Beata Pich z Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ oraz Dariusz Wojtaszek, dyrektor w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Symboliczny udział

Jak wskazała Woicka-Żuławska, rynek przetargów międzynarodowych, prowadzonych m.in. przez takie organizacje jak ONZ, Bank Światowy czy OECD, w 2014 r. miał wartość ok. 17,3 mld dolarów. Polskie firmy pozyskały z tego zaledwie 0,01 proc.

Wśród głównych realizatorów takich kontraktów znajdują się USA, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, Dania, Rosja i Belgia. Udaje się to również takim państwom jak ZEA, Indie czy Afganistan.

Dania na każde 100 dolarów przekazanych do organizacji międzynarodowych odzyskuje w postaci zleceń dla tamtejszych firm 120 dolarów. W przypadku Belgi jest to 108 dolarów.

Najwięcej pozyskują te państwa, które są jednocześnie największymi donatorami programów pomocowych. Atutem jest także goszczenie siedzib poszczególnych organizacji, np. agend ONZ.

Szansa na rozpoznanie rynków

W systemie United Nations Market Place, czyli platformie przetargowej ONZ, jest zarejestrowanych 196 polskich firm. W 2014 r. 16 agend ONZ skorzystało z towarów i usług dostarczanych przez polskie podmioty.

Ich łączna wartość wyniosłą zaledwie 1,8 mln dolarów i była rozdysponowana pomiędzy 66 podmiotów. W sumie pod względem wartości pozyskanych zamówień Polska zajęła 171 miejsce na 193 państwa członkowskie.

Woicka-Żuławska wskazała, że wiele przetargów międzynarodowych, zwłaszcza tych organizowanych przez ONZ, dotyczy krajów, w których planuje trudna sytuacja.

Z drugiej strony globalne organizację są rzetelnymi i terminowymi płatnikami. Ponadto udział w takich przedsięwzięciach stanowi okazję do rozpoznania sytuacji na danym rynku, co może skutkować podjęciem decyzji o dalszej aktywności.

Jeśli natomiast polskie podmioty nie chcą się bezpośrednio angażować, to mogą też szukać możliwości współpracy jako podwykonawcy czy poddostawcy.

Możemy konkurować

Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ - Global Compact w Polsce, wskazał, że rolą Inicjatywy jest informowanie i zachęcenie do udziału w przetargach ONZ.

Jego zdaniem, polskie firmy mają szansę konkurować o te zlecenia, także dzięki dobrej jakości produktów i usług. Kluczowe jest jednak dopasowanie się do danego rynku, przełamanie barier mentalnościowych, a także podołanie dużym wolumenom zamówień oraz krótkim terminom realizacji zamówień.

Zwrócił też uwagę, że polskie spółki, m.in. budowlane, wciąż mają dobrą renomę, chociażby w państwach arabskich. Jako przykład wskazał Budimex, który jest właścicielem marki Dromex, znanej w tamtych krajach.

W opinii Wyszkowskiego, o zlecenia ONZ mogłaby się też ubiegać m.in. Grupa Azoty, która jest drugim co do wielkości producentem nawozów w Europie.

Jednak większość zleceń na nawozy pozyskują firmy włoskie, w czym nie bez znaczenia jest również to, że Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) ma siedzibę w Rzymie.

Nie jest też wykorzystywany chociażby potencjał polskiej Doliny Lotniczej, czy producentów żywności - także w kontekście potrzeb, jakie niesie ze sobą kryzys uchodźczy.

Dać impuls

Beata Pich z Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ, wskazała, że resort prowadzi działania informacyjne związane z zachęcaniem rodzimych firm do udziału w przetargach międzynarodowych.

Ponadto MSZ oferuje szkolenia, a także podejmuje m.in. działania dotyczące dyplomacji ekonomicznej i promocji polskich przedsiębiorców. Pich zachęcała do tworzenia konsorcjów, aby w ten sposób zwiększać szanse na pozyskanie zleceń.

Dariusz Wojtaszek, dyrektor w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, podkreślił, że dziwi niski udział polskich firm w przetargach międzynarodowych w sytuacji, gdy eksport jest kołem zamachowym naszej gospodarki.

Wojtaszek zaznaczył, że internacjonalizacja przedsiębiorstw oraz wsparcie eksportu znajdują się wśród z głównych celów PARP w bieżącej perspektywie unijnego budżetu - ma na to trafić 270 mln euro.

Branże z potencjałem

Z badań PARP wynika, że 23 proc. małych i średnich przedsiębiorstw jest zainteresowanych internacjonalizacją. Jak podał dyrektor, wśród perspektywicznych sektorów w przetargach międzynarodowych znajdują się branże, które należą do rozwiniętych w Polsce

To takie branże jak m.in.: rolno-spożywcza, farmaceutyczna oraz transportowa i budowlana. Jednak sukces nie nadejdzie sam - będzie zależał od ambicji i determinacji samego biznesu.

Tomasz Elżbieciak
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Potężny rynek poza obszarem zainteresowania polskich firm

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!