XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pracownik-oszust musi naprawić szkodę wyrządzoną pracodawcy

Skazany za oszustwa pracownik ma zwrócić pracodawcy wydatki, które pracodawca poniósł naprawiając innym osobom szkody spowodowane swoimi przestępstwami - orzekł w środę Sąd Najwyższy.

Sprawa dotyczyła zapłaty odszkodowania, którego żądał właściciel firmy gastronomicznej od swojego byłego pracownika. Mężczyzna ten, działając bez upoważnienia szefa, zawierał umowy z kontrahentami w imieniu firmy, pobierając towary, za które nie płacił. W ich efekcie kontrahenci firmy stracili ponad 30 tys. zł, które następnie wyegzekwowali od właściciela-pracodawcy. Niezależnie od tego przeciwko pracownikowi wszczęte zostało postępowanie karne, w wyniku którego został on prawomocnie skazany za oszustwa. Wydarzenia te miały miejsce na początku 2008 roku.

Po spłaceniu długów, wynikających z przestępczej działalności byłego już pracownika, właściciel firmy pozwał go do sądu, żądając zwrotu zapłaconych na rzecz oszukanych kontrahentów 30 tys. zł. Właściciel firmy skierował pozew do sądu dopiero w 2011 roku, po spłaceniu wszystkich długów.

Orzeczenia były korzystne dla pracodawcy - sąd I instancji zasądził żądaną przez właściciela firmy kwotę, a sąd II instancji oddalił apelację pracownika. W skierowanej do Sądu Najwyższego skardze kasacyjnej były pracownik próbował bronić się, wskazując, że poszkodowanym bezpośrednio nie był pracodawca, ale jego partnerzy handlowi. Poza tym pełnomocnik pracownika powoływał się jeszcze na zarzut przedawnienia. Termin ten wynosi 3 lata zarówno dla roszczeń pracowniczych, jak i roszczeń pracodawców wobec pracowników. Jednak SN nie przyjął tych argumentów i wyrokiem zapadłym we środę skargę kasacyjną ostatecznie oddalił (sygn. I PK 277/12).

W uzasadnieniu sąd wskazał, że szkoda powstała w wyniku przestępstwa, w wyniku którego pokrzywdzone były osoby trzecie - kontrahenci pracodawcy.

"Przestępstwo to zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem, a pracodawca naprawił szkody. To oznacza, że miał prawo wystąpić z regresem w stosunku do nieuczciwego pracownika" - powiedziała sędzia Katarzyna Gonera.

Szkoda wywołana przestępstwem obejmuje także wydatki pracodawcy, który musiał zaspokoić żądania oszukanych kontrahentów. "Przez to sam pracodawca również poniósł szkodę" - wskazała Gonera.

SN odniósł się również do terminów przedawnienia roszczeń, przypominając, że standardowy, trzyletni termin przedawnienia nie odnosi się do szkód umyślnie wyrządzonych pracodawcy przez pracownika. Zastosowanie mają tu przepisy kodeksu cywilnego, które w przypadku szkód spowodowanych przestępstwem przewidują aż 20-letni termin przedawnienia liczony od dnia popełnienia przestępstwa.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pracownik-oszust musi naprawić szkodę wyrządzoną pracodawcy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!