Prof. Blikle o wyzwaniach dla firm XXI wieku

Prof. Blikle o wyzwaniach dla firm XXI wieku
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Droga do jakości, stosunek do człowieka, zarządzanie finansami, struktura zarządcza i narzędzia komunikacji - oto wyzwania dla firm XXI wieku - uważa prof. Andrzej Blikle, prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Jaka powinna wyglądać firma XXI wieku?

Prof. Andrzej Blikle: Taka firma ma zarządzać jakością, nie przez wychwytywanie wad produktów, ale dzięki usuwaniu źródeł ich powstawania. Inaczej będą także wyglądały relacje między pracownikami i pracodawcami. Oparte na zasadach partnerstwa, przy całkowitej eliminacji metody kija i marchewki. Ponadto firma XXI wieku będzie zarządzała finansami bez budżetów kontraktowych. Będzie też miała strukturę procesową, a nie hierarchiczną. Wreszcie – firmy XXI wieku będą się komunikowały już nie tylko kanałami informacyjnymi, ale również platformami informacyjnymi.

To będą firmy bez szefów?

– W największej amerykańskiej firmie przetwórstwa pomidorów Morning Star (ok. 1/4 pomidorów przetwarzanych w USA, 400 stałych pracowników oraz 700 sezonowych, 23 oddziały, 700 mln dolarów rocznego zysku, przez ostanie 20 lat dwucyfrowy wzrost roczny przy wzroście branży na poziomie 1 proc. – dane z 2011 roku) nie ma hierarchii. Tam w ogóle nie ma przełożonych. Jest tylko jedno stanowisko – pracownik. Zmiana stylu zarządzaniu kadrami z przemocy na partnerstwo jest najważniejszym i najistotniejszym elementem tego, co nazywam firmą XXI wieku. Instytut Gallupa w ciągu 25 lat przeprowadził badania odnośnie tego, z jakich względów pracodawcy są dobrze postrzegani przez pracowników. Okazało się, że firmy, w których pracownicy twierdząco odpowiadali na 12 pytań, zarabiają więcej pieniędzy i są skazane na długotrwały sukces.

Jakie pracodawca powinien zadać sobie pytania?

– Dotyczą one tego, czy pracownik wie, czego oczekują od niego w pracy, czy ma do dyspozycji odpowiednie narzędzia, czy w pracy liczy się jego zdanie, czy szefowi lub komuś innemu zależy na pracowniku, czy ten codziennie robi to, co potrafi najlepiej, czy w ciągu ostatnich siedmiu dni był choć raz doceniony, czy ktokolwiek zachęca go do rozwoju, czy współpracownikom zależy, żeby pracować jak najlepiej, czy w pracy jest możliwość dokształcania się i rozwoju, czy jest przyjacielska atmosfera oraz czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy ktoś rozmawiał z pracownikiem o jego postępach.

O zaufaniu do pracowników, podejściu przedsiębiorców do jakości usług i produktów, czytaj w dalszej części wywiadu w serwisie PulsHr.pl: Andrzej Blikle: Nawet pączek wymaga właściwego traktowania
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prof. Blikle o wyzwaniach dla firm XXI wieku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!