Property Forum: jak przyciągnąć i utrzymać inwestorów?

Property Forum: jak przyciągnąć i utrzymać inwestorów?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wysoką atrakcyjność inwestycyjną należy podtrzymywać i pielęgnować zarówno na poziomie krajowym, jak i regionów i miast. W wielu obszarach to się robi w Polsce, ale nadal jest sporo przejawów wychodzenia naprzeciw postulatom biznesu, które mogą decydować o wyborze innego miejsca ulokowania projektu inwestycyjnego.

Ten wątek przewijał się podczas debaty zatytułowanej „Inwestycje zagraniczne w Polsce kołem zamachowym rozwoju branży nieruchomości” Property Forum, jakie zorganizowało wydawnictwo PTWP w Warszawie.

- Polska ma kilka niezbywalnych atutów i przewag konkurencyjnych, windujących nas wysoko w międzynarodowych rankingach, jak dogodne położenie na głównych szlakach komunikacyjny w Europie, i takich, które sami sobie wypracowaliśmy, jak stabilność polityczna i gospodarcza, czy dobrze wykształceni młodzi ludzie, zdolni podejmować stanowiska techniczne, ekonomiczne i menedżerskie – mówił Arkadiusz Bąk wiceminister gospodarki. – Ale dla wielu inwestorów w rozmowach podkreśla, że jesteśmy krajem pozytywnych zmian, które są kontynuowane.

Zarazem na znaczeniu tracą takie niedawne atuty atrakcyjności inwestycyjnej, jak duży relatywnie, wewnętrzny rynek zbytu i tania siła robocza. Po to, aby podtrzymywać zainteresowanie inwestorów zagranicznych Polską, Ministerstwo Gospodarki przejrzało i podsumowało efekty dwu lat obowiązywania „Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020”.

- Chcemy zmienić orientację wsparcia z tych projektów, które premiowały duże miasta i aglomeracje, na mniejsze miasta, szczególnie wojewódzkie oraz z ulg finansowych na wsparcie prorozwojowe – podkreślił wiceminister Bąk. – Potencjalni beneficjenci powinni poprawić swoje notowania u inwestorów, przyczyniając się do tworzenia nowoczesnych biur, powierzchni magazynowych, ale także poprawiając warunki życia i wypoczynku mieszkańców i osób z zagranicy.

O istniejącej silnej konkurencji wewnątrz kraju w pozyskiwaniu bezpośrednich inwestorów zagranicznych wiedzą już na ogół władze samorządowe. Dowodem tego jest historia najnowszej BIZ, wyboru Wrześni jako miejsca ulokowania 800 mln zł w budowę zakładu koncernu Volkswagen.

Także Łódź ma coraz lepsze notowania w ocenie inwestorów. Zajmuje pierwsze miejsce pod względem lokat przez kapitał zagraniczny zakładów w produkcję sprzętu gospodarstwa domowego (31 zakładów Indesit, Bosch Siemens i kooperantów), a czwartym pod względem centrów nowoczesnych usług biznesowych (BPO).

- To nie jest przypadek, lecz świadoma realizacja programów, jakie wcześniej przyjęliśmy – mówił Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi.

Procentują obecnie takie programy zainicjowane przez włodarzy, jak: „Młodzi w Łodzi”, staże, niszowe projekty (np. 2000 osób uzyskało dofinansowanie do nauki jednego z 14 języków obcych). To także owoc dobrej współpracy z rektoratami wyższych uczelni, które uruchomiły specjalistyczne kierunki studiów, pod potrzeby obecnych i potencjalnych inwestorów.

Według wiceprezydenta Cieślaka, w bieżącej perspektywie finansowej UE miasto skupi się na projektach rewitalizacji miasta, nie tylko „punktowych” (pojedynczych budynków), ale „obszarowych”, obejmujących całe kwartały i miejsca poprzemysłowe. Wiele z projektów obejmuje powstanie nowych ośrodków kulturalnych.

- Stawiamy na rewitalizację społeczną, sięgając także po inicjatywy np. wspólnot mieszkaniowych – powiedział Cieślak. – Ponadto we współpracy z sąsiadującymi miastami stawiamy na rozwój metropolii, co łącznie stworzy wyższą jakość poziomu życia mieszkańców i potencjalnych inwestorów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Property Forum: jak przyciągnąć i utrzymać inwestorów?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!