Przed firmami wiele wyzwań, jeśli chodzi o CSR

Przed firmami wiele wyzwań, jeśli chodzi o CSR
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Celem społecznej odpowiedzialności biznesu jest dobrowolnie uwzględnienie interesu społecznego i ochrony środowiska naturalnego. Jaki firmy mają w tym interes? Nad tym zastanawiali się uczestnicy dyskusji panelowej "CSR - odpowiedzialna firma wobec nowych wyzwań", która odbyła się podczas VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jacek Stryczek, założyciel Stowarzyszenia Wiosna i Szlachetnej Paczki, chciałby, żeby sednem działań społecznych przestały być wyjazdy pracowników w celu malowania domów dziecka.

- To modne i wspaniałe działanie na rzecz innych ludzi, do którego czasem trzeba dorobić sobie teorię, by czuć, że było ono wartościowe. Chciałbym, żeby pracownicy spotkali się na dachu wieżowca korporacyjnego, patrzyli w gwiazdy i rozmawiali o ideałach. A gdy już zejdą na dół, powinni mieć odwagę, by zrobić to, o czym mówili - tłumaczy Stryczek.

Z kolei Krzysztof Gorzkowski, PR & marketing manager w Kapsch Telematic Service, podkreśla, że CSR to nie idea patrzenia w gwiazdy, ale narzędzie marketingowe w komunikacji z rynkiem - i to skrajnie efektywne.

- Rocznie fundujemy około 100 praktyk studenckich. Nie są to praktyki, za które młodzi dostają 500 zł i biegają z papierami po firmie. Poza tym około jedna trzecia stażystów u nas zostaje. Czy to jest CSR, czy biznes? - pyta Gorzkowski.

- Jeśli nasza firma, zajmująca się tematyką transportu, mówi głośno, że w Polsce 30-40 proc. jeżdżących ciężarówek jest przeważona, a ich droga hamowania jest o 100 metrów dłuższa, to jest to odpowiedzialność społeczna za sprzedawany produkt (wagi do dynamicznego ważenia samochodów) czy biznes? - dodaje Gorzkowski.

Na potwierdzenie swoich słów Gorzkowski przytacza przykład Villeroy & Boch, firmy produkującej m.in. porcelanę. - Villeroy & Boch to pierwszą spółka, która wprowadziła urlopy macierzyńskie. Właściciele pozwoli pracownicom przychodzić z dziećmi do pracy. Zrobili to nie dlatego, że już wtedy istniało określenie odpowiedzialności społecznej w biznesie. Po prostu nie chcieli, by z firmy odeszły kobiety, które przepięknie malowały porcelanę - opowiada.

Istotne jest jednak, by działania CSR miały sens z punktu widzenia firmy. - Producent pestycydów nie powinien mówić, że dba o środowisko naturalne w momencie, gdy nie chce założyć nowoczesnych filtrów albo gdy przenosi produkcję do Indii, gdzie może zrobić wszystko - komentuje Gorzkowski.

Podobnie uważa Jacek Stryczek, który podkreśla, że wsparcie finansowe o charakterze dobroczynnym to nic złego. Jednak najważniejsza jest sensowność pracy. - Jeśli człowiek ma poczucie, że działanie jest zgodne z jego ideałami, ma zupełnie inną motywację - mówi.

Niestety zdaniem Stryczka biznes jest bardzo konserwatywny. Ludzie w biznesie boją się podejmować nowe inicjatywy. - Prowadzą działania społeczne niezależnie od tego, czy mają one sens. Przykładowo, jeśli jedna firma zaczyna malować domy dziecka, kolejne idą w jej ślady. Jestem temu przeciwny - komentuje Stryczek.

Prezes Stowarzyszenia Wiosna zwraca także uwagę na fakt, że dotychczas nie można było mówić wprost, że duże pieniądze są tak naprawdę przeznaczone na wizerunek firmy, a cele charytatywne nie są najważniejsze. - Jak widać teraz można - dodaje.

CSR a młodzi na rynku pracy

Firmy stoją przed wieloma wyzwaniami, jeśli chodzi o CSR. Które z nich są najważniejsze? - Nie ma obszaru, który jest nieważny. Oczywiście zależnie od branży firmy kładą nacisk na działania związane z ich profilem. Jednak niezależna od sektora jest otwartość na współpracę - wyjaśnia Jowita Twardowska, dyrektor ds. komunikacji i CSR w Grupie Lotos.

Z kolei według Anny Mieleszko, dyrektor Fundacji im. Lesława A. Pagi, CSR powinien wspierać młodych na rynku pracy, a firmy angażować się w ustabilizowanie rynku pracy. - Młodzi powinni pracować za godne pieniądze w odpowiednich warunkach - dodaje.

Przykład? - W ramach programu Akademia energii szkolimy młodych zdolnych ludzi. Uczą ich praktycy: prezesi, dyrektorzy czy specjaliści. Później trafiają na staż do firm biorących udział w przedsięwzięciu - tłumaczy Mieleszko.

Gdzie w tych działaniach kryje się element CSR? Pracodawcy kształcą młodych ludzi, którzy być może po szkoleniu trafią do konkurencji. - To działanie na rzecz dobra sektora. Im lepiej wykształceni pracownicy, tym lepiej dla rynku - podsumowuje Mieleszko.

Nieco inaczej na sprawę patrzy Jacek Stryczek. - Nie lubię mitu o cierpieniu młodego pokolenia ludzi, którzy nie mogą znaleźć pracy na etacie. Jest to pokolenie zmarnowane przez rodziców, szkoły i państwo. Policzmy: sześć lat podstawówki, trzy lata gimnazjum, trzy lata liceum, pięć lat studiów, a młodzi po zakończeniu edukację nic nie umieją nic - oprócz zakupów. To nie jest odpowiedzialność państwa, a tym bardziej firm. To wina ich samych - ocenia.

Zarządzanie wiekiem

Jak twierdzi Paweł Gniadek, energetyka od lat 90. obniża zatrudnienie. Jeszcze kilkanaście lat temu branża nie tworzyła nowych miejsc pracy. Z kolei ci najstarsi odchodzili na emeryturę lub korzystali z pakietu dobrowolnych odejść.

- W efekcie cykl szkolenia został przerwany. Brakowało doświadczonych pracowników, a młodzi nie mieli od kogo się uczyć. Obecnie na każdym szczeblu staramy się tworzyć miks wiekowy - wyjaśnia Gniadek.

Twardowska z kolei podkreśla, że zarządzanie wiekiem ma dużo większe znaczenie w firmach, które zatrudniają wielu młodych. - W naszej branży proces ten jest bardzo powolny. Duże znaczenie ma wiedza i doświadczenie. Tworzymy zespoły tak, by umiejętności doświadczonych pracowników nie zostały zmarnowane - informuje.

Ochrona środowiska

CSR nie zawęża się jedynie do działań społecznych. To tylko jeden z kilku obszarów. Innym jest ochrona środowiska, ważna dla firm z sektora energetycznego. Jak spółki dbają o otoczenie?

- Przykładem naszych działań na rzecz środowiska był program 10 Plus. Jakiś czas temu rozbudowywaliśmy rafinerię. Co istotne, zwiększenie mocy produkcyjnej rafinerii nie wiązało się ze zwiększeniem emisji szkodzących nam tlenków. Już na etapie rozbudowy braliśmy pod uwagę wyłącznie najlepsze technologie, które co prawda nie są najtańsze, ale spełniają długofalowo nasze oczekiwania oraz oczekiwania interesariuszy - tłumaczy Jowita Twardowska.

W Tauronie elementy CSR są uwzględnione w strategii biznesowej. - Nie jest to tylko zarządzanie wpływem ekonomicznym, ale również ochrona środowiska, bezpieczeństwo energetyczne, a także kwestie HR-owe - szczególnie ważne w organizacji takiej jak nasza, która ma ponad 25 tys. pracowników i wielu podwykonawców. Dopiero takie kompleksowe podejście pozwala widzieć w działalności CSR-owej biznes - komentuje Gniadek.

Jakie ma to odzwierciedlenie w praktyce? - Jeśli chodzi o ochronę środowiska to przykładowo od 1990 r. w elektrowni Jaworzno III emisja tlenków została kilkunastokrotnie zmniejszona - twierdzi Gniadek. - Ponadto postanowiliśmy edukować naszych klientów, jak oszczędzać energię. Owszem, może to doprowadzić do zmniejszenia naszej sprzedaży, w zamian za to chronimy środowisko i zyskujemy przychylność naszych klientów - dodaje Gniadek.

Współpraca biznesu z organizacjami pozarządowymi

Jolanta Czernicka-Siwecka, prezes Fundacji Iskierka, twierdzi, że konstruowanie projektów, w których biznes jest współorganizatorem, sprawia, że firmy inaczej patrzą na współpracę. - Jeśli organizacje widzą, jak wydawane są pieniądze, a także gdy traktujemy je jak partnera, wówczas mają zupełnie inne podejście - mówi.

- Nie możemy myśleć tylko o tym, by firmy wspierały nas tylko i wyłącznie finansowo. Pieniądze to nie wszystko. Trzeba dzielić się wiedzą - mówi Jolanta Czernicka-Siwecka.

Jak organizacje pozarządowe mogą zwiększyć swoje szanse na współpracę? - Niestety musimy wybierać projekty, w których chcemy brać udział. Przy ocenie bierzemy pod uwagę kompetencje i uczciwość partnera. Jeżeli widzimy, że partner skrupulatnie rozlicza projekt, jest większe prawdopodobieństwo, że będziemy zadowoleni z naszej współpracy - tłumaczy Gniadek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przed firmami wiele wyzwań, jeśli chodzi o CSR

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!