XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Resort przedsiębiorczości chce ściągać centra usług do średnich miast

Resort przedsiębiorczości chce ściągać centra usług do średnich miast
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii chce, by średnie miasta, takie jak Kielce, Wałbrzych czy Tarnów, szybciej się rozwijały. W tym celu pomoże im ściągnąć inwestorów z sektora centrów usług biznesowych - mówi minister Jadwiga Emilewicz.

  • Centra usług biznesowych działają obecnie w 38 polskich miastach, głównie w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Lokalizacje te zaczynają jednak borykać się z niedoborem pracowników - wynika z danych MPiT.
  • Chcemy pomóc w rozwiązaniu tego problemu poprzez zachęcenie do przeniesienia części centrów usług biznesowych do miast średnich, gdzie mieszka wiele wykwalifikowanych osób, które borykają się z problemem znalezienia odpowiedniej pracy - tłumaczy minister przedsiębiorczości i technologii.
  • We współpracy z resortem - specjalną ofertę dla branży centrów usług biznesowych przygotowują między innymi takie miasta, które mają wysoko wykwalifikowany kapitał ludzki, jak: Lublin, Kielce, Włocławek, Sosnowiec, Gdynia, Przemyśl, Wałbrzych, Płock, Zabrze, Ostrowiec Świętokrzyski, Tarnów, Kalisz i Konin.

"Inwestorzy z tego sektora nie decydują się na inwestycje w Polsce tylko w związku z niskimi kosztami pracy, ale dlatego, że mamy bardzo dobrych specjalistów i oferujemy odpowiednią jakość obsługi klientów" - podkreśliła minister, wskazując, że wspieranie rozwoju średnich miast to jedno z założeń Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Centra usług biznesowych działają obecnie w 38 polskich miastach, głównie w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Lokalizacje te zaczynają jednak borykać się z niedoborem pracowników - wynika z danych MPiT.

"Chcemy pomóc w rozwiązaniu tego problemu poprzez zachęcenie do przeniesienia części centrów usług biznesowych do miast średnich, gdzie mieszka wiele wykwalifikowanych osób, które borykają się z problemem znalezienia odpowiedniej pracy" - tłumaczyła minister przedsiębiorczości i technologii.

Dlatego - we współpracy z resortem - specjalną ofertę dla branży centrów usług biznesowych przygotowują między innymi takie miasta, które mają wysoko wykwalifikowany kapitał ludzki, jak: Lublin, Kielce, Włocławek, Sosnowiec, Gdynia, Przemyśl, Wałbrzych, Płock, Zabrze, Ostrowiec Świętokrzyski, Tarnów, Kalisz i Konin.

MPiT wspólnie z ABSL Poland (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych) zorganizuje szereg spotkań, w których wezmą udział między innymi: przedstawiciele sektora, władz samorządowych, czy lokalnych uczelni, które - jak zauważyła Emilewicz - są ważnym partnerem dla biznesu.

Według resortu sektor usług dla biznesu to jedna z najszybciej rozwijających się branży w naszym kraju. W Polsce w 38 miastach działa ponad 1100 centrów usług biznesowych. Zatrudniają one ponad 260 tys. pracowników, a do roku 2020 liczba ta najprawdopodobniej przekroczy 300 tys.

Zgodnie z danymi ABSL Poland, w 2017 r. powstało w Polsce ponad 50 nowych centrów usług biznesowych i obecnie w naszym kraju jest ich już ponad 1100. Blisko połowa centrów usług dla biznesu w Polsce świadczy usługi o globalnym zasięgu. MPiT oceniło, że jest to dowód na to, że kompetencje polskich pracowników są doceniane na całym świecie, co z kolei umożliwia przyciągnięcie nowych inwestorów do Polski.

Minister Emilewicz podkreśliła, że dla inwestorów z sektora ważną zaletą mniejszych miejscowości może być jakość życia, dzięki temu, że jest tam mniej korków, często lepsze powietrze i spokojniej się żyje. To - zaznaczyła - może zaowocować wyższą efektywnością pracowników.

"Dla pracowników, którzy stanowią najistotniejszy filar tej branży, bardzo ważna jest infrastruktura, z której można skorzystać po pracy, czyli na przykład: kina, teatry, parki, place zabaw, ścieżki rowerowe" - uzupełniła szefowa MPiT. Jeśli chodzi o inwestorów - jak dodała - średnie miasta oferują wysoką konkurencyjność kosztową w porównaniu z głównymi ośrodkami usług biznesowych w Polsce.

Z kolei Piotr Dziwok, prezes ABSL, wyjaśnił, że "motorem wzrostu branży nowoczesnych usług biznesowych są m.in. takie czynniki, jak dostępność pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i ze znajomością języków obcych czy jakość infrastruktury - w tym powierzchni biurowych, ale też infrastruktury wpływającej na komfort życia w danym mieście".

"Widzimy ponadto wyraźnie, że powstające w naszym kraju centra, to już nie tylko proste centra usług wspólnych. Inwestorzy lokują u nas swoje ośrodki zajmujące się coraz bardziej zaawansowanymi i złożonymi procesami, analityką, technologiami informatycznymi, pracami badawczo-rozwojowymi, a co za tym idzie - poszukują wykształconych specjalistów, o których coraz trudniej w dużych ośrodkach. Dlatego coraz chętniej spoglądają w stronę miast mniejszych, które w naszej ocenie odgrywać będą coraz ważniejszą rolę w sektorze usług biznesowych w naszym kraju. Same miasta ze swojej strony robią zresztą też bardzo dużo, aby przyciągnąć do siebie inwestorów" - powiedział Piotr Dziwok.

Tego samego zdania jest Krzysztof Drynda, wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która obejmuje swoim zasięgiem Opole. W ciągu kilku lat udało mu się przyciągnąć około 15 inwestorów z branży centrów usług biznesowych.

Według niego Opole to dla przedsiębiorców jedno z najatrakcyjniejszych miejsc inwestycyjnych na mapie Polski. Jego zdaniem wynika to z tego, że miasto dysponuje młodą, wykształconą i aktywną zawodowo kadrą, która dodatkowo może się pochwalić dobrą znajomością języków obcych. "Nie bez znaczenia jest również dynamicznie rozwijający się w mieście rynek deweloperski oraz aktywna współpraca między biznesem a uczelniami wyższymi" - podkreślił Krzysztof Drynda.

"Branża centrów usług biznesowych była dezawuowana przez wiele lat. Mówiło się o tym, że nie ma co się cieszyć z tego typu inwestycji, ponieważ są to usługi, które można łatwo przenieść. Jednak okazało się, że usługi, które są lokowane w Polsce, z tych front-office'owych, coraz bardziej przechodzą w stronę back-office'u oraz bardziej zaawansowanych procesów. W związku z tym od pracowników wymaga się wyższych kompetencji" - konkludowała Jadwiga Emilewicz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Resort przedsiębiorczości chce ściągać centra usług do średnich miast

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!