×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Barometr wyborczy 2024. Odpowiedz na pytania i sprawdź, z którą partią jest ci po drodze

Praca w SSC/BPO: Branża nie zwalnia. Są jednak pewne zagrożenia

Sektor SSC/BPO nadal będzie rósł na poziomie kilkudziesięciu nowych inwestycji rocznie. Według szacunków ABSL do roku 2020 zatrudnienie ma szansę przekroczyć poziom 300 tys. pracowników. Istnieją jednak pewne zagrożenia, które mogą wpłynąć na tempo rozwoju.

Praca w SSC/BPO: Branża nie zwalnia. Są jednak pewne zagrożenia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
  • Według szacunków ABSL, w roku 2018 w Polsce powstanie kolejnych 50 centrów usług dla biznesu, a w kolejnych latach utrzyma się trend wzrostowy na poziomie kilkudziesięciu nowych inwestycji rocznie.
  • Istnieją jednak pewne zagrożenia, które mogą zahamować rozwój sektora. Barierą dla inwestorów może być deficyt kadrowy, a także regulacje prawne.
  • O tym, co jeszcze napędza, a co ogranicza rozwój sektora outsourcingu w Polsce, będziemy rozmawiać w trakcie panelu dyskusyjnego "Tysiąc centrów usług dla biznesu", który odbędzie się 15 maja br. podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Według danych ABSL, w 2017 r. w Polsce powstało 51 nowych centrów usług dla biznesu, w tym 22 centra usług wspólnych (SSC), 16 centrów outsourcingu IT (ITO), 9 ośrodków badawczo-rozwojowych (R&D) oraz 4 centra outsourcingu procesów biznesowych (BPO). Z tego grona 33 firmy to całkiem nowi inwestorzy, nieposiadający dotychczas żadnych centrów usług w Polsce, w tym JP Morgan, Swarovski, Mahle, Guardian, HedgeServ. Największą liczbę nowych centrów otworzyli inwestorzy z USA (14) oraz Wielkiej Brytanii i Niemiec (po 7).

Ośrodki, w których powstała największa liczba nowych centrów, to Warszawa, Kraków, Trójmiasto i Katowice (po 8 nowych centrów). Zdecydowanie najwięcej nowych miejsc pracy inwestorzy zadeklarowali w Warszawie (ponad 4 tys.) i Krakowie (ponad 2 tys.). Co najmniej po 1 tys. miejsc pracy w nowych inwestycjach powstanie w Katowicach i Łodzi.

Ogółem wzrost zatrudnienia w sektorze wyniósł 20 tys. osób, osiągając poziom 265 tys. pracowników. Największą część nowych miejsc pracy zamierzają wygenerować inwestorzy z sektora bankowość-finanse-ubezpieczenia - ponad 1/3 ogółu.

- Pamiętając, że rynek sektora usług nowoczesnych rośnie w tempie 15-20 proc. rok do roku, w cyfrach bezwzględnych oznacza to, że faktyczna liczba pracowników, która pojawia się na rynku pracy, podwaja się w okresach pięcioletnich. Oznacza to automatycznie, że z każdym kolejnym rokiem pracownicy HR muszą patrzeć coraz bardziej wielopłaszczyznowo na rynek pracy, kontynuując dotychczasowe działania i aktywności odnoszące się do rynku pracy oraz pracowników, ale równocześnie zwiększając atencję na nowe obszary działań HR, które podołają wzrastającemu rynkowi - mówi Marcin Nowak, dyrektor zarządzający centrum operacyjnym Capgemini w Katowicach, członek ABSL.

Europejski Kongres Gospodarczy odbędzie się 14-16 maja 2018 r. w Katowicach (Fot. PTWP)
Europejski Kongres Gospodarczy odbędzie się 14-16 maja 2018 r. w Katowicach (Fot. PTWP)

Brakuje rąk do pracy

ABSL szacuje, że w roku 2018 w Polsce powstanie kolejnych 50 centrów usług dla biznesu, a w kolejnych latach utrzyma się trend wzrostowy na poziomie kilkudziesięciu nowych inwestycji rocznie. Eksperci nie wykluczają jednak wahań. Barierą wzrostu sektora może być deficyt kadrowy. Z jednej strony mamy niskie bezrobocie (6,8 proc. w lutym br. - dane GUS), z drugiej strony zapotrzebowania branży są bardzo duże.

- Głównymi motorami wzrostu sektora usług dla biznesu są takie czynniki jak duża pula pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i ze znajomością języków obcych, stabilność gospodarcza kraju i przewidywalność regulacji prawnych, jakość infrastruktury – w tym powierzchni biurowych czy koszty działalności - mówi Piotr Dziwok, prezes ABSL. - Te same czynniki mogą być też ograniczeniami dla rozwoju - np. w przypadku braku odpowiednich kadr, wzrostów kosztów pracy czy niestabilnej sytuacji chociażby w obszarze podatkowym. Na szczęście w naszym kraju wciąż przeważają te pozytywne strony - dodaje.

Według sondażu ABSL przeprowadzonego wśród szefów HR firm członkowskich, dla ponad 57 proc. badanych rekrutacja pracowników to obecnie spory problem, a dla 19 proc. - wręcz krytyczny.

Szefowie HR firm członkowskich ABSL wskazują, że obecnie najtrudniej znaleźć kandydatów na stanowiska starszych specjalistów (45 proc. wskazań), a w dalszej kolejności - osoby dopiero wchodzące na rynek pracy (37 proc. wskazań) oraz stanowiska specjalistyczne (35 proc.).

- Dużym wyzwaniem dla sektora jest obecnie przyciąganie talentów i wykwalifikowanych pracowników, niekiedy mowa jest wręcz o deficycie specjalistów. Dlatego coraz więcej firm poszukuje pracowników poza dużymi aglomeracjami - stąd wzrost znaczenia mniejszych ośrodków, a także za granicą - na Ukrainie (kraj zbliżony kulturowo do Polski i pracownicy stamtąd raczej dobrze się u nas asymilują) czy w krajach UE. W tym ostatnim kontekście - ważna jest kwestia uproszczenia zasad zatrudniania obcokrajowców, o co jako organizacja cały czas postulujemy - ocenia Piotr Dziwok.

Innym problemem związanym z zasobami pracowników są tzw. luki kompetencyjne. Szybko zmieniająca się rzeczywistość wymaga od pracowników posiadania coraz to nowych kompetencji, w tym tzw. kompetencji „miękkich”, za czym wciąż jeszcze nie nadąża system edukacyjny. Niewystarczające kwalifikacje kandydatów na oferowane miejsca pracy dla niemal 55 proc. badanych to poważny problem, dla 32 proc. - dość poważny, a dla 9 proc. - krytyczny.

- Niezwykle ważna jest też kwestia edukacji. I nie chodzi tu o absolwentów konkretnych kierunków, które otwierają ścieżki kariery w sektorze nowoczesnych usług biznesowych, a raczej o tzw. luki kompetencyjne. Szybko zmieniająca się rzeczywistość wymaga od pracowników posiadania coraz to nowych kompetencji, w tym tzw. kompetencji „miękkich”. To wyzwania, którym w krótkiej perspektywie musi stawić czoła nasz krajowy system edukacyjny. Branża usług dla biznesu, a także sami inwestorzy, oferują swoje wsparcie w tym procesie - wyjaśnia Piotr Dziwok.

Oczekiwania finansowe coraz większe

Kolejne wyzwanie - to oczekiwania finansowe kandydatów - dla niemal 55 proc. uczestników sondażu ABSL to dość poważny problem, dla 32 proc. - bardzo poważny, a dla niecałych 14 proc. - krytyczny.

Połowa respondentów jest zdania, że średnie wynagrodzenia w sektorze wzrosną o ponad 10 proc. w roku 2018. Nieco mniej, bo 45,5 proc., uważa, że wzrost wynagrodzeń zamknie się w przedziale 5-10 proc. Jedynie 4,5 proc. badanych szefów HR jest zdania, że wynagrodzenia pozostaną na dotychczasowym poziomie.

- Wynagrodzenia systematycznie rosną - już dzisiaj średnia pensja na stanowiskach specjalistycznych wynosi ok. 7 tys. zł brutto, a w przypadku takich obszarów jak  IT czy B+R jest to nawet 10,5 tys. brutto. A pensje to nie wszystko - firmy dbają też o czynniki pozapłacowe, takie jak nowoczesne i przyjazne środowisko pracy, elastyczny czas pracy, dostęp do szkoleń, zajęć sportowych czy socjalnych, mówi Marcelina Godlewska, członek zarządu ABSL.

Regulacje prawne utrudniają prowadzenie biznesu?

Wyzwaniem dla inwestorów są też kwestie legislacyjne, które często utrudniają rekrutację. Przykładowo skomplikowane i długotrwałe procedury zatrudniania obcokrajowców w Polsce są dolegliwe dla przeszło 36 proc. badanych, bardzo utrudniające dla 27 proc. badanych i krytyczne dla ponad 18 proc. ankietowanych.

- Stabilność i przewidywalność regulacji prawnych to dla inwestorów kwestie absolutnie kluczowe. Dlatego wszelkie zmiany, które mogą wprowadzać niepewność czy zmieniać warunki prowadzenia biznesu, wpływają na postrzeganie Polski i ocenę naszego kraju jako miejsca do prowadzenia biznesu. Mam na myśli przede wszystkim ustawę dotyczącą zniesienia limitu składek ZUS oraz zmiany w Kodeksie pracy. Pierwsza zmiana dotknie najlepiej wykwalifikowanych, a co za tym idzie - dobrze wynagradzanych pracowników i najbardziej zaawansowane firmy, np. centra badawczo-rozwojowe, co w konsekwencji może znacząco obniżyć konkurencyjność polskiego rynku pracy. W każdym przypadku kluczowy jest dialog pomiędzy rządem a biznesem, który pomoże wypracować najlepsze rozwiązania dla rynku pracy - mówi Jolanta Jaworska, wiceprezes ABSL.

Automatyzacja w sektorze SSC/BPO

Rozwój branży BPO napędza też automatyzacja. Z najnowszego raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że sektor będzie w ciągu najbliższych 5 lat rósł na świecie o średnio 6 proc. w skali roku. Nie oznacza to jednak, że człowiek będzie niepotrzebny.

- Jeśli chodzi o automatyzację czy robotyzację, bo o tym się ostatnio często mówi - to zjawisko to oczywiście zmienia wiele aspektów pracy. Z założenia ma poprawiać efektywność, umożliwić redukcję kosztów, zwiększać konkurencyjność. Jednocześnie sprawia, że rola człowieka zmienia się, mimo że nadal będzie on potrzebny. Sądzimy, że w perspektywie kolejnych lat ta tendencja przyczyni się do powstania nowego rodzaju stanowisk pracy, które dzisiaj jeszcze nie istnieją. Będzie to z kolei wymagało rozwoju nowych kompetencji, dlatego na znaczeniu zyskują inteligencja emocjonalna, zdolność uczenia się, współpracy. Nie postrzegam tego jednak w kategoriach ryzyka czy ograniczeń - wprost przeciwnie, uważam, że to dla sektora szansa - tłumaczy Piotr Dziwok.

O tym, co jeszcze napędza, a co ogranicza rozwój sektora outsourcingu w Polsce, będziemy rozmawiać w trakcie panelu dyskusyjnego "Tysiąc centrów usług dla biznesu", który odbędzie się 15 maja br. podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Praca w SSC/BPO: Branża nie zwalnia. Są jednak pewne zagrożenia
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl