XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

"FT": Polska atrakcyjna dla handlu, ale nie wykorzystuje potencjału w UE

"FT": Polska atrakcyjna dla handlu, ale nie wykorzystuje potencjału w UE
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Brytyjski dziennik "Financial Times" napisał we wtorek, że "tanie czynsze i niskie koszty pracy wzmacniają atrakcyjność Polski" dla firm zajmujących się handlem internetowym. Gazeta zaznaczyła jednak, że kraj nie wykorzystuje swojego potencjału w UE.

  • "FT" pisze o zaletach Polski, które ściągają inwestorów nad Wisłę. 
  • Dziennik, zaznaczył, że firmy inwestujące w Polsce mogą liczyć na "niskie czynsze", które należą do najniższych w Unii Europejskiej
  • Z drugiej strony w zagranicznych mediach można znaleźć mniej pochlebne oceny. 
  • Polska "schodzi z szerokiej drogi do wielkości" i "marnuje swój potencjał", napisał inny brytyjski dziennikarz. 

Korespondent "FT" w Warszawie James Shotter opisał inwestycję niemieckiej grupy modowej Zalando, która zdecydowała się ulokować swoje warte 150 milionów euro centrum logistyczne w zachodniopomorskim Gryfinie, tuż koło polsko-niemieckiej granicy.

Szef logistyki Zalando Jan Bartels powiedział "FT", że za wyborem Polski przemawiały "lokalizacja, dostępność siły roboczej i współpraca lokalnych władz".

Dziennik zaznaczył, że firmy inwestujące w Polsce mogą liczyć na "niskie czynsze", które należą do najniższych w Unii Europejskiej - są nawet dwu-, trzykrotnie niższe niż w Niemczech.

"FT" odnotowuje za agencją nieruchomości Colliers, że Zalando jest jedną z wielu firm, które w ostatnich latach zdecydowały się na inwestycję w Polsce i że liczba nowo wynajmowanych przestrzeni w naszym kraju wzrosła trzykrotnie w ciągu ostatniej dekady.

Tomasz Kasperowicz z Colliers powiedział, że głównym czynnikiem stojącym za tym trendem jest wzrost branży handlu online. Wskazał na takie firmy jak Zalando czy Amazon.

Zdaniem Kasperowicza, wiele firm woli Europę niż Chiny, bo "w środowisku, gdzie preferencje klientów zmieniają się bardzo szybko, firmy chcą być możliwie jak najbliżej".

Z kolei Maciej Madejak, który odpowiada za rozwój relacji biznesowych w firmie zarządzającej nieruchomościami Goodman, ocenił, że także "polskie firmy dobrze radzą sobie na rynku i mogą sobie pozwolić na dalsze inwestycje w nowe budynki". Wskazał m.in. na rozwój grupy obuwniczej CCC i sieci sklepów spożywczych Eurocash.

"FT" zaznaczył jednak, że pewien niepokój wzbudza fakt, iż maleje liczba dostępnych pracowników i niektórzy pracodawcy obawiają się braku siły roboczej i ewentualnej konieczności podnoszenia zarobków.

Inny punkt widzenia na sytuację w polskiej gospodarce przedstawił dziennikarz gospodarczy gazety Martin Sandbu, który w swoim komentarzu ocenił, że Polska "schodzi z szerokiej drogi do wielkości" i "marnuje swój potencjał".

Jak napisał, "Polska jest jednym z wielu krajów Unii Europejskiej z dawnego Układu Warszawskiego, który sprzeciwia się europejskiemu projektowi, ale jest dalece najważniejszym", a podobnie jak w innych krajach regionu osunięcie się w "nieliberalny, nacjonalistyczny konserwatyzm zagraża marzeniu, które tak wielu podzielało - powrotu na zasłużone miejsce na Zachodzie po dekadach zamknięcia za żelazną kurtyną".

Dziennikarz wskazuje m.in. na rosnące standardy życia i siłę polskiej gospodarki, ale ocenia też, że przez dalszą integrację europejską - której sprzeciwia się rząd Prawa i Sprawiedliwości - Polska mogłaby wzmocnić swoją rolę w Unii Europejskiej, m.in. dołączając do strefy euro i obejmując stanowisko w zarządzie Europejskiego Banku Centralnego.

Sandbu chwali także "świetny polski pomysł" Trójmorza - inicjatywy mającej na celu wsparcie infrastruktury w zakresie energii, transportu i telekomunikacji na osi północ-południe - ale ocenia, że otrzymał on jedynie "symboliczne wsparcie Donalda Trumpa i jest zaniedbywany przez zachodnią Europę", m.in. za sprawą rosnącej izolacji polskich władz w UE.

- Jeśli Polska nadal będzie zjeżdżać z europejskiej drogi głównego nurtu, będzie wciąż marnować te możliwości i marginalizować się na wiecznych peryferiach. Jeśli jednak wybierze przyjęcie roli w rdzeniu Europy (...) to ta droga będzie szeroko otwarta - dzięki wzrostowi gospodarczemu i demografii - aby nie tylko powrócić do Zachodu, ale przyjąć rolę europejskiego lidera, której Polska nie miała od czasu jagiellońskiej złotej ery - ocenił Sandbu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: "FT": Polska atrakcyjna dla handlu, ale nie wykorzystuje potencjału w UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!