- Trzeba tak się rozwijać, by nie hamować wzrostu płac. Do tego trzeba mieć duże przyrosty wydajności, co dają nowe technologie – podkreśla główny ekonomista PKN Orlen Adam Czyżewski.
Czytaj też: Europejski Bank Inwestycyjny wskazuje największe problemy Polski. Bez tego nie dogonimy Europy
W przypadku Polski może być to trudne, bo myślimy zbyt krótkoterminowo. – Wytworzenie własnej globalnej marki trwa 10-15 lat, u nas nie ma cierpliwości, my chcemy efekty mieć już – analizuje Adam Czyżewski.
Adam Czyżewski zwraca uwagę, że efektem ubocznym wzrostu gospodarczego mocno opartego na konsumpcji są nadmierne emisje, produkcja odpadów. - Musimy podążać ku gospodarce o obiegu zamkniętym, gdzie ważne jest wydłużenie żywotności produktów, co zmniejsza popyt na nową produkcję i obniża poziom PKB – uważa główny ekonomista PKN Orlen. – Ale jakość życia się poprawi – dodaje.
Czytaj też: Europejski Bank Inwestycyjny chce wspierać morskie farmy wiatrowe w Polsce
W nowej sytuacji będziemy musieli inaczej mierzyć mierniki wzrostu gospodarczego. – Te mierniki muszą uwzględniać koszty odtworzenia zasobów. Próby opracowania takich mierników już są – zwraca uwagę Adam Czyżewski.
W przypadku polskiej gospodarki ważne jest to, byśmy uczestniczyli w tworzeniu nowych, innowacyjnych technologii, które rozwiązują problemy globalne. – Nie mamy swoich technologii o zasięgu globalnym, własnych centrów wartości. Powinniśmy iść w tym kierunku, bo to daje nam szanse na rozwój wysokowydajny – dodaje główny ekonomista PKN Orlen.
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Główny ekonomista Orlenu: Potrzebujemy globalnej marki