Główny ekonomista Orlenu: Potrzebujemy globalnej marki

Główny ekonomista Orlenu: Potrzebujemy globalnej marki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Trzeba tak się rozwijać, by nie hamować wzrostu płac. Do tego trzeba mieć duże przyrosty wydajności, co dają nowe technologie – podkreśla główny ekonomista PKN Orlen Adam Czyżewski.

Andrzej Czyżewski podkreśla, że w tej chwili jesteśmy dużą gospodarką, krajem bogatym, jeśli chodzi o PKB na głowę. Najbardziej zamożne gospodarki charakteryzują się tym, że mają swoje produkty globalne, bo to jedyny sposób na utrzymanie się w tej lidze. - Trzeba tak się rozwijać, by nie hamować wzrostu płac. Do tego trzeba mieć duże przyrosty wydajności, co dają nowe technologie - podkreśla.

Czytaj też: Europejski Bank Inwestycyjny wskazuje największe problemy Polski. Bez tego nie dogonimy Europy

W przypadku Polski może być to trudne, bo myślimy zbyt krótkoterminowo. – Wytworzenie własnej globalnej marki trwa 10-15 lat, u nas nie ma cierpliwości, my chcemy efekty mieć już – analizuje Adam Czyżewski.


Adam Czyżewski zwraca uwagę, że efektem ubocznym wzrostu gospodarczego mocno opartego na konsumpcji są nadmierne emisje, produkcja odpadów. - Musimy podążać ku gospodarce o obiegu zamkniętym, gdzie ważne jest wydłużenie żywotności produktów, co zmniejsza popyt na nową produkcję i obniża poziom PKB – uważa główny ekonomista PKN Orlen. – Ale jakość życia się poprawi – dodaje.

Czytaj też: Europejski Bank Inwestycyjny chce wspierać morskie farmy wiatrowe w Polsce

W nowej sytuacji będziemy musieli inaczej mierzyć mierniki wzrostu gospodarczego. – Te mierniki muszą uwzględniać koszty odtworzenia zasobów. Próby opracowania takich mierników już są – zwraca uwagę Adam Czyżewski.

W przypadku polskiej gospodarki ważne jest to, byśmy uczestniczyli w tworzeniu nowych, innowacyjnych technologii, które rozwiązują problemy globalne. – Nie mamy swoich technologii o zasięgu globalnym, własnych centrów wartości. Powinniśmy iść w tym kierunku, bo to daje nam szanse na rozwój wysokowydajny – dodaje główny ekonomista PKN Orlen.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Główny ekonomista Orlenu: Potrzebujemy globalnej marki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!