Jadwiga Emilewicz: LG Chem, Umicore i Northvolt mogą mieć naśladowców

Jadwiga Emilewicz: LG Chem, Umicore i Northvolt mogą mieć naśladowców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska jest w UE jednym z liderów rozwoju sektora baterii wykorzystywanych np. w pojazdach elektrycznych. W kraju pojawiało się trzech inwestorów tej branży. Wkrótce może pojawić się czwarty - stwierdziła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

  • Jadwiga Emilewicz twierdzi, że Polska dobrze sobie radzi z rozwijaniem elektromobilności.
  • Po polskich ulicach jeździ obecnie prawie 200 autobusów elektrycznych.
  • Minister uważa, że mówiąc o przemyśle bateryjnym nie można zapominać również o magazynowaniu energii.

W poniedziałek 15 października w Brukseli Jadwiga Emilewicz oraz ministrowie z Francji, Niemiec i Szwecji spotkali się z wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej Maroszem Szefczoviczem, z okazji rocznicy funkcjonowania inicjatywy Battery Alliance. Komisja Europejska uruchomiła ją w październiku 2017 r. Inicjatywa ma zachęcić przedsiębiorców do produkowania w UE baterii.

Emilewicz przypomina, że jeszcze rok temu w UE słychać było pytania, czy inicjatywa ta jest potrzebna. Dziś - jak mówi - nikt już nie ma co do tego wątpliwości.

Według minister Polska dostrzegła potencjał sektora jeszcze przed inicjatywą KE, m.in. uchwalając ustawę o elektromobilności. Dziś - jak podkreśla - jesteśmy w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o rozwój tego sektora; zainwestować w Polsce chcą takie firmy jak LG Chem, Umicore i Northvolt.

Jak dodaje, w ciągu miesiąca decyzję o inwestycji w Polsce, najprawdopodobniej na Śląsku w okolicach Gliwic, może podjąć kolejna duża firma działająca w sektorze ogniw litowo-jonowych. "Chodzi o kolejna dużą fabrykę" - mówi Emilewicz. Jak podkreśla, to pokazuje, że Polska dziś staje się "hubem produkcji napędów przyszłości".

Zdaniem minister, zaletą Polski jest w tym momencie już nie tania siła robocza, ale jakość obsługi. "Jesteśmy w stanie szybko spełnić oczekiwania w zakresie gruntu i infrastruktury. Atutem są także kompetencje polskich naukowców" - mówi minister.

Choć na rynku działają duże firmy zagraniczne, to w sektorze obecne są również polskie przedsiębiorstwa, które zajmują się też składaniem baterii, a także systemami zarządzenia nimi.

Podczas poniedziałkowego spotkania z Szefczoviczem ministrowie dyskutowali o barierach, które stoją przed rozwojem tego sektora w UE. KE - jak mówi Emilewicz - wysłuchała też opinii biznesu na ten temat, w tym wątpliwości dotyczących wyśrubowanych wymogów środowiskowych związanych z wykorzystaniem pierwiastków ziem rzadkich, ich transportem i recyklingiem.

"Budowanie tego sektora w Europie wymaga też szczególnych ram organizacyjno-finansowych. (…)Zakres pomocy publicznej musi być znacznie szerszy, kryteria pomocy i szybkość dostarczania środków muszą być szybsze, jeśli nie chcemy gonić świata, tylko być co najmniej w pierwszej linii" - przekonuje minister.

Jak dodaje, obecnie Wschodnia Azja i USA wyprzedzają Europę, jeśli chodzi o rozwój tego sektora, a stało się to właśnie dzięki m.in. miliardowym inwestycjom publicznym.

Emilewicz podkreśla, że Polska dobrze sobie radzi z rozwijaniem elektromobilności. Na rynku działa trzech producentów, dwóch polskich i jeden zagraniczny - Solaris, Ursus i Volvo. "Ich zdolności produkcyjne to 200 autobusów rocznie. Po polskich ulicach jeździ obecnie prawie 200 autobusów elektrycznych, a w zamówieniach publicznych jest kolejne 300. Zakładamy, że do 2023 r. będziemy mieć 1 tys. autobusów elektrycznych" - wskazuje.

Nad Wisłą rośnie również liczba sprzedanych samochodów elektrycznych. "W tym roku mamy zarejestrowanych ponad 2 tys. samochodów elektrycznych. To pokazuje, że zachęty wpisane w ustawę o elektromobilności dają szansę. Moje ministerstwo w tym roku kupi jeden samochód elektryczny z taniego segmentu do użytku dla całego resortu" - mówi.

Minister uważa, że mówiąc o przemyśle bateryjnym nie można zapominać również o magazynowaniu energii. Dlatego do Brukseli przyjechali na spotkanie także przedstawiciele Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

KE przekonuje, że baterie będą tak ważne dla przemysłu motoryzacyjnego w XXI wieku, jak silnik spalinowy w XX wieku, a jeśli UE ma utrzymać pozycję lidera w sektorze motoryzacyjnym, to musi mieć zdolność rozwoju i produkcji tych baterii.

Zdaniem Komisji przedsiębiorstwa, które mogą odegrać dużą rolę w rozwoju tego sektora, to m.in. BASF, Solvay, Siemens i BMW.

Szefczovicz na konferencji prasowej w poniedziałek powiedział, że nowe inwestycje i zaangażowanie firm dowodzą, że inicjatywa Battery Alliance okazała się właściwym krokiem.

"To nasz wspólny cel, by zbudować europejską niezależność w tym sektorze potencjalnie wartym 250 mln euro rocznie od 2020 do 2025 r." - zaznaczył. Powiedział również, że pomoc publiczna na początkowym etapie może pokryć 100 proc. kosztów projektu, jeśli co najmniej dwa kraje unijne biorą w nim udział i jeśli dotyczy on innowacyjnych technologii.

Komisarz zapowiedział też, że z środków unijnych - programu Horyzont 2020 - projekty związane z sektorem bateryjnym zostaną wsparte kwotą 114 mln euro. O pieniądze będzie można ubiegać się od stycznia 2019 roku. W 2020 r. na ten cel ma zostać przeznaczone dodatkowe 70 mln euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!