Polacy chcą sprzedawać jachty, sękacze, porcelanę na Bliskim Wschodzie

Polacy chcą sprzedawać jachty, sękacze, porcelanę na Bliskim Wschodzie
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Luksusowy jacht za 50 mln euro, ręcznie robione samochody za minimum 100 tys. euro, ale też sękacze, różowa porcelana, czy jabłka - to niektóre propozycje polskich firm, które chcą zdobyć rynek w Arabii Saudyjskiej.

Około 30 przedsiębiorców z Polski przyjechało z prezydentem Bronisławem Komorowskim do Arabii Saudyjskiej, aby promować swoje produkty; w niedzielę wzięli udział w polsko-saudyjskim Forum Biznesu.

W spotkaniach biznesowych uczestniczyli przedstawiciele czołowych polskich przedsiębiorstw, zainteresowanych współpracą z partnerami w regionie arabskim, m.in. z branży: budowlanej, chemicznej, transportowej, spożywczej, firm związanych z produkcją energii odnawialnej oraz przedstawicieli firm produkujących produkty luksusowe.

W poniedziałek misja gospodarcza przenosi się do Kataru, a we wtorek do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Część firm szuka na razie kontaktów biznesowych; ekspansję planują na później - po zapoznaniu się ze specyfiką rynków arabskich.

Rafał Lenartowski dyrektor sprzedaży Sunreef Yachts, firmy sprzedającej luksusowe, robione na zamówienie jachty powiedział PAP, że w Europie ciągle jest odczuwalny kryzys gospodarczy i dlatego jego firma kieruje swoje zainteresowanie na kraje Bliskiego Wschodu, gdzie nadal są duże pieniądze.

"Chcemy sprzedawać na Bliskim Wschodzie jachty na zamówienie, na miarę, np. trimaran 210-stóp, który został stworzony pod kątem rynku Bliskiego Wschodu, czy katamaran motorowy 90-stopowy" - powiedział Lenartowski.

Jak zdradził, cena 63-metrowego trimaranu dochodzi do 50 mln euro. "Jest w nim siłownia, tarasy, jacuzzi, garaż, wiele zabawek wodnych np. skuter podwodny, jest też możliwość umieszczenia tam małego statku podwodnego" - wyliczał.

Robert Owcarz z Leopard Automobile powiedział PAP, że jego firma produkuje ekskluzywne, sportowe, ręcznie robione samochody.

Przyznał, że samochody sprzedawane przez Leopard Automobile nie są produktem, który można znaleźć w salonie. "To produkt na specjalne zamówienie klientów, w całości robiony ręcznie, proces tworzenia takiego pojazdu trwa kilka miesięcy" - zaznaczył. Jak poinformował, wersja podstawowa luksusowego samochodu kosztuje minimum 100 tys. euro.

Przemysław Jasiński z firmy Jabłuszko powiedział PAP, że głównym celem jego przyjazdu do Arabii Saudyjskiej jest nawiązanie kontaktów, oraz poznanie nowego rynku. "Jabłka europejskie cieszą się tu dobrą opinią, to uznana marka, dlatego szansa na współpracę jest duża" - ocenił.

"Sytuacja w tym sezonie na świecie w branży owocowej jest bardzo skomplikowana, nie możemy zamykać się na Europę, szukamy dróg ekspansji. Przekonamy Saudyjczyków, że nasze jabłka nie są gorsze niż jabłka z Ameryki Północnej" - podkreślił.

Kolejnym produktem, którym polskie przedsiębiorstwa chcą zdobyć rynek saudyjski jest... sękacz. Prezes cukierni Zaniewicz, Anna Zaniewicz-Klimiuk powiedziała PAP, że chce sprzedawać na Bliskim Wschodzie najpiękniejsze i najbardziej reprezentatywne polskie ciasto, czyli tradycyjnego sękacza.

"Arabia Saudyjska, to kraj w którym wymagana jest kontynuacja działań, nikt po pierwszym spotkaniu nie złoży zamówień, szczególnie na produkty, który są zupełnie nieznane na tym rynku. Ale walczymy, szukamy partnera" - zapewniła Zaniewicz-Klimiuk.

Adam Spała, prezes Fabryki Porcelany Ćmielów przyjechał do Rijadu, aby sprzedawać na Bliskim Wschodzie nowo odkrytą różową porcelanę. "To mega nowość, jestem pierwszą osobą, która od 70 lat odkryła skład różowej porcelany" - przekonywał w rozmowie z PAP. "Mam nadzieję, że zainteresuję kraje arabskie tą nowością, to przepiękna porcelana o delikatnym różu, przywiozłem 11 filiżanek z herbami krajów arabskich, to piękne rzeźby" - zachwalał swoje produkty Spała.

Arabia Saudyjska przywiązuje duże znaczenie do rozbudowy infrastruktury transportowej; budowa ponad 20 tys. km nowych autostrad i dróg lokalnych oraz połączeń drogowych z krajami sąsiednimi, czterech lotnisk międzynarodowych i krajowych, rozbudowa portów morskich i sieci połączeń kolejowych. Kraj ten planuje wydać w ramach programu inwestycji infrastrukturalnych na lata 2010-2014, około 396 mld dolarów.

Obroty Polski i Arabii Saudyjskiej w 2012 roku, to 622,71 mln dolarów: eksport - 349,33 mln USD, import - 209,92 mln USD.

Główne pozycje w polskim eksporcie do Arabii Saudyjskiej, to pojazdy, jednostki pływające, urządzenia elektryczne, gotowe artykuły spożywcze, napoje bezalkoholowe, tytoń, tworzywa sztuczne, wyroby z kauczuku, czy zwierzęta żywe. Główne towary w imporcie z Arabii Saudyjskiej, to tworzywa sztuczne oraz produkty przemysłu chemicznego i przemysłów pośrednich.

W ocenie ambasady RP w Rijadzie, istnieje możliwość zainteresowania inwestorów saudyjskich udziałem kapitałowym w planowanych inwestycjach sektora naftowo-gazowego w Polsce. Współpraca dwustronna mogłaby obejmować m.in. inwestycje w obiekty przerobu i dystrybucji produktów ropy naftowej i gazu naturalnego oraz usługi w zakresie poszukiwania złóż ropy naftowej i gazu ziemnego (m.in. wiercenia), budowę obiektów wydobywczych, linii przesyłowych i dystrybucyjnych.

Przemysł obronny to szanse m.in. na dostawy sprzętu i amunicji wojskowej dla potrzeb sił zbrojnych i specjalnych armii saudyjskiej - środków ochrony osobistej, m.in. kamizelek ochronnych i masek gazowych, dostawy małych samolotów, śmigłowców oraz łodzi desantowych i kutrów patrolowych oraz dostawy radarów.

Inne potencjalne dziedziny rozwoju polskiego eksportu, to przemysł maszynowy i górnictwo - dostawy pojazdów samochodowych i silników wysokoprężnych; czy budownictwo drogowe i kolejnictwo - udział firm polskich jako podwykonawców w budowie sieci transportu miejskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polacy chcą sprzedawać jachty, sękacze, porcelanę na Bliskim Wschodzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!