XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Prezes PAIH: w krótkim czasie liczymy na wzrost eksportu o 7 proc.

Prezes PAIH: w krótkim czasie liczymy na wzrost eksportu o 7 proc.
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Mamy nadzieję, że będziemy mogli w krótkim okresie liczyć na 7-proc. wzrost eksportu - ocenił prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula. Dodał, że szansą dla polskich marek są rynki w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej.

Pisula brał udział we wtorkowym posiedzeniu połączonych sejmowych komisji gospodarki i energii, które rozpatrywały rządowy projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna. Nowe przepisy mają określić zadania PAIH i służyć poprawie koordynacji promocji gospodarczej za granicą.

Szef PAIH był pytany przez posłów m.in. o to, na jaki wzrost eksportu będzie można liczyć po otwarciu nowych zagranicznych biur agencji. Mają one zastąpić Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) działające przy polskich ambasadach. Posłowie chcieli również wiedzieć, jak ze swojej pracy będą rozliczani pracownicy tych biur.

"Zależy nam bardzo na zwiększeniu polskiego eksportu (...) Mamy nadzieję, że będziemy mogli w krótkim okresie czasu liczyć na kilkuprocentowy wzrost" - powiedział Pisula. Doprecyzował, że wzrost miałby sięgnąć 7 proc.

Według prezesa PAIH, jeżeli chcemy zwiększać eksport, musimy zacząć myśleć nie tylko o państwach UE. "Wydaje się, że dźwignią handlu jest UE, ale jeśli polscy przedsiębiorcy chcą wychodzić z własnymi markami i kreować największą wartość dodaną, to przyszłość jest w rynkach pozaeuropejskich; w Azji, Afryce i w Ameryce Łacińskiej" - dodał.

Pisula ocenił, że polskie przedsiębiorstwa na tych rynkach mają przewagę konkurencyjną polegającą na tym, iż wiedzą, jak działać w otoczeniu transformacji ustrojowej.

Szef PAIH, odpowiadając na pytanie jak będą rozliczani ze swojej pracy pracownicy zagranicznych biur agencji, podkreślił, że będą to "twarde cele sprzedażowe". Zwrócił uwagę, że podobny system działa we francuskich, włoskich i brytyjskich biurach.

Dodał, że średni koszt utrzymania zagranicznego biura ma sięgać ok. 750 tys. zł. Wskazał, że koszt utrzymania WPHI obecnie przekracza 2 mln zł.

Połączone sejmowe komisje zdecydowały, by do projektu ustawy wprowadzić dwie poprawki. Jedna wydłuża vacatio legis ustawy do 14 dni z 7; druga pozwalać będzie zagranicznym biurom handlowym udzielać na potrzeby własne zamówień z wolnej ręki m.in. na remonty biur, czy wyposażenie.

Projekt przewiduje, że sieć nowych zagranicznych biur handlowych, podległych Agencji, powstanie w miejsce WPHI. Zgodnie z projektem, WPHI mają zostać zlikwidowane w ciągu trzech lat od dnia, w którym ustawa wejdzie w życie.

Zgodnie z projektem ustawy do działań promocji polskiej gospodarki realizowanych przez PAIH wliczono promocję eksportu polskich firm, zwłaszcza małych i średnich, promocję polskich branż, wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych i inwestycji polskich za granicą, wspieranie inwestycji polskich na terenie kraju. Agencja ma także dostarczać przedsiębiorcom informacje ekonomiczno-handlowe na temat rynków zagranicznych, a inwestorom zagranicznym informacje na temat warunków i uregulowań prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

PAIH ma prowadzić również portal informacyjny, organizować imprezy informacyjne oraz promocyjne w kraju i poza nim. Ponadto będzie zajmować się działalnością wydawniczą.

Działanie Agencji w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju ma, według projektu, zapewnić koordynację działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi ministrowi rozwoju i finansów.

Biura handlowe Agencji otrzymają także nowe zadania, takie jak: organizacja zagranicznych misji gospodarczych sprofilowanych pod kątem konkretnych branż, realizacja programów wsparcia dedykowanych poszczególnym rynkom lub branżom, opracowywanie strategii wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, dokonywanie weryfikacji kontrahentów zagranicznych, a także świadczenie standardowych usług poza granicami kraju, zwiększających dostępność do informacji.

W krajach, w których nie przewiduje się tworzenia zagranicznych biur handlowych, wsparcie przedsiębiorcy będzie udzielane w Polsce za pośrednictwem centrali Agencji.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod swoją nazwą działa od początku lutego. Zastąpiła Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes PAIH: w krótkim czasie liczymy na wzrost eksportu o 7 proc.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!