XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Uczestnicy konferencji wydali w 2016 r. w Katowicach ponad 116 mln zł

Uczestnicy konferencji wydali w 2016 r. w Katowicach ponad 116 mln zł
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 762,5 tys. osób przyjechało w ubiegłym roku do Katowic, by uczestniczyć w rozmaitych konferencjach i wydarzeniach biznesowych. W sumie uczestnicy konferencji wydali w mieście ponad 116,2 mln zł - wynika z raportu o turystyce biznesowej w Katowicach. Otwarte w marcu 2015 r. Międzynarodowe Centrum Kongresowe było w ubiegłym roku gospodarzem 220 spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych, w których wzięło udział blisko 530,7 tys. uczestników.

Zaprezentowany we wtorek raport powstał w oparciu o badania uczestników organizowanych w Katowicach spotkań konferencyjnych, prowadzone przez dr. Krzysztofa Cieślikowskiego z katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego, we współpracy z katowickim samorządem.

Samorządowcy oceniają, że wyniki raportu potwierdzają, iż Katowice są przygotowane do organizowania i obsługi spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych. W odniesieniu do 2015 r. liczba osób, które odwiedziły stolicę Górnego Śląska, w związku z organizowanymi tu konferencjami czy targami, wzrosła o ok. 180 tys., czyli prawie o 31 proc. (wobec niespełna 582,5 tys. osób w roku 2015).

"To pokazuje, że sprawdza się nasza, konsekwentnie realizowana, strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. W tym roku w Katowicach odbędzie się prestiżowy WOMEX, czyli Targi Muzyki Świata, jesteśmy także najpoważniejszym kandydatem do organizacji Szczytu Klimatycznego ONZ w 2018 r." - skomentował we wtorek prezydent Katowic Marcin Krupa.

Według samorządowców, tysiące gości w niespełna 300-tysięcznych Katowicach to realne zyski dla miasta i mieszkańców - rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze czy handlowcy. Z raportu wynika, że w ubiegłym roku uczestnik konferencji, korzystający z noclegu, wydał średnio w Katowicach 534,30 zł (w tym średnio 279,80 zł na nocleg), natomiast ci, którzy w mieście nie nocowali, ale np. zrobili zakupy czy zjedli obiad, zostawili tu średnio 161,82 zł.

Przeciętne obłożenie pokoi hotelowych w katowickich obiektach w 2016 r. wyniosło około 65 proc., co w porównaniu z rokiem 2015 oznacza wzrost o 5 proc.

Średnio każdy uczestnik konferencji wydał w Katowicach 187,90 zł, czyli prawie 14 zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o prawie 8 proc.). Średnia nie jest do końca miarodajna, ponieważ prawie 40 proc. uczestników badania nie wydało w Katowicach ani złotówki; wprawdzie, jadąc na konferencję, kupowali paliwo, bilety czy inne usługi, ale w innych miastach.

Uśredniając wydatki tych, którzy - nie nocując w stolicy Górnego Śląska - coś w Katowicach kupili, oraz pozostałych, wypada 77,22 zł na osobę - to przeciętna kwota wydana przez osobę, która przyjechała do miasta na jednodniową konferencję. Łączne wydatki wszystkich uczestników katowickich spotkań w 2016 r. autorzy raportu oszacowali na ponad 116 mln zł, wobec blisko 78,3 mln zł rok wcześniej.

"Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych, chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata, czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic" - ocenił prezydent Krupa.

Otwarte w marcu 2015 r. Międzynarodowe Centrum Kongresowe było w ubiegłym roku gospodarzem 220 spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych, w których wzięło udział blisko 530,7 tys. uczestników. Oznacza to, że obiekt szybko stał się najpopularniejszym miejscem organizacji tego typu imprez w mieście i całej aglomeracji katowickiej.

Właśnie w marcu zeszłego roku w MCK odbyła się największa impreza biznesowa w Polsce - międzynarodowe targi gier komputerowych i oprogramowania Intel Extreme Masters. W ciągu trzech dni Centrum odwiedziło ok. 114 tys. osób, a przy obsłudze imprezy pracowało 1,3 tys. osób. W 2017 r., kiedy targi i mistrzostwa świata w grach podzielono na dwa weekendy, impreza przyciągnęła ponad 150 tys. odwiedzających.

Wśród najważniejszych organizowanych w MCK imprez była też kolejna edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego, która zgromadziła w minionym roku ponad 8 tys. osób. Połączone z halą Spodka MCK to obecnie największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w Polsce.

- Cieszy nas wyraźny wzrost zainteresowania Katowicami jako destynacją dla organizatorów i uczestników rynku kongresowego. Ma to bezpośrednie przełożenie na wzrost obłożenia w hotelach na Śląsku. Sądzę, że lokalny rynek hotelarski może być coraz bardziej zadowolony z osiąganych tutaj wyników. Dobra koniunktura wpływa na rozwój branży. Wiemy, że w planach są nowe projekty hotelowe. Dane zaprezentowane w raporcie pokazują pewną skalę wzrostu całego sektora, możemy ocenić je przez pryzmat naszego doświadczenia i pokusić się o stwierdzenie, że wyniki w praktyce są jeszcze wyższe. W najbliższej perspektywie czasowej, w latach 2017 i 2018, biorąc pod uwagę obecną kontraktację w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Spodku, spodziewamy się utrzymania tego trendu, a nawet jeszcze większej liczby odwiedzających, którzy będą skłonni przeznaczyć wyższe budżety na pobyt w Katowicach i na Śląsku - mówi Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, której spółka - PTWP Event Center - jest operatorem MCK i Spodka.

W sumie w całym 2016 r. w stolicy Górnego Śląska zorganizowano łącznie ponad 6,3 tys. konferencji i wydarzeń, z których ponad 1,3 tys. (21 proc.) trwało dwa dni i dłużej - liczba imprez trwających dłużej niż dzień wzrosła o ponad 15,5 proc.

Najczęściej (prawie 77 proc.) uczestnicy konferencji przyjeżdżają do Katowic samochodami. Chwalą dobre połączenia drogowe stolicy Górnego Śląska z innymi miastami, oczekiwaliby jednak np. poprawy dostępności i jakości komunikacji publicznej oraz zwiększenia liczby miejsc parkingowych w centrum miasta.

W świetle badań Katowice postrzegane są jako atrakcyjne miejsce na rynku turystyki konferencyjnej i wydarzeń biznesowych. Zaspokajają bowiem - wskazuje raport - oczekiwania delegatów w najważniejszych dla nich aspektach miasta konferencyjnego, jak dostępność komunikacyjna, baza konferencyjna i gastronomiczna. Przeważająca większość badanych delegatów ponownie przyjechałoby na konferencję do tego samego obiektu w Katowicach.
Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Uczestnicy konferencji wydali w 2016 r. w Katowicach ponad 116 mln zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!