UE nakłada cła na chińskie rowery elektryczne

UE nakłada cła na chińskie rowery elektryczne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Unia Europejska zdecydowała, że w czwartek zaczną obowiązywać tymczasowe cła na chińskie rowery elektryczne. Ma to ograniczyć import z Chin, który uderza w europejskich producentów elektrycznych rowerów.

  • W Europie branża rowerów elektrycznych jest innowacyjnym i przyjaznym dla środowiska przemysłem, w którym 37 producentów w 12 państwach członkowskich zatrudnia 3,5 tys. pracowników i generuje obroty w wysokości około 1,3 miliarda euro.
  • Cały przemysł rowerowy odpowiada za 24,8 tys. miejsc pracy w 23 państwach członkowskich.
  • Rynek e-rowerów wzrósł o ponad 70 proc. w ciągu ostatnich czterech lat

Jak podało źródło w KE, w toku dochodzenia Komisja stwierdziła, że chińskie rowery elektryczne były sprzedawane w UE po sztucznie zaniżonych cenach, co uderzało w europejskie firmy. W związku z tym zapadła decyzja o wprowadzeniu tymczasowych ceł w wysokości od 21,8 proc. do 83,6 proc. Zdecydowana większość przywożonych z Chin produktów będzie jednak podlegać cłom w wysokości do 37 proc.

Cła antydumpingowe mają zapobiec dalszym szkodom wyrządzonym europejskim producentom rowerów elektrycznych i pozwolić im konkurować na równych warunkach z przedsiębiorcami chińskimi.

"W Europie branża rowerów elektrycznych jest innowacyjnym i przyjaznym dla środowiska przemysłem, w którym 37 producentów w 12 państwach członkowskich zatrudnia 3,5 tys. pracowników i generuje obroty w wysokości około 1,3 miliarda euro. Cały przemysł rowerowy odpowiada za 24,8 tys. miejsc pracy w 23 państwach członkowskich. Rynek e-rowerów wzrósł o ponad 70 proc. w ciągu ostatnich czterech lat" - poinformował urzędnik KE.

Dochodzenie w sprawie chińskich rowerów elektrycznych wszczęto 20 października 2017 r. jako wynik wpłynięcia skargi złożonej przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Rowerów (EBMA). Ma potrwać do stycznia 2019 r. Komisja Europejska zdecyduje w jego efekcie, czy tymczasowe cła przekształcą się w stałe. Zgodnie z rozporządzeniem, zainteresowane strony będą miały teraz czas na przedstawienie uwag na temat ustaleń dochodzenia.

Wartość importu e-rowerów do UE wynosi obecnie ponad 500 mln euro, w tym 295 mln euro z Chin. Jak podał Reuters, w lata 2014-2017 chiński eksport do UE rowerów elektrycznych wzrósł trzykrotnie, chiński udział w rynku zwiększył się do 35 proc, a średnie ceny spadły o 11 proc.

Po tym, jak UE zdecydowała o nałożeniu ceł na chińskie e-rowery, we Wspólnocie obowiązują obecnie 143 środki ochrony handlu (127 antydumpingowych i 16 antysubsydyjnych). Spośród nich 89 antydumpingowych i 8 antysubsydyjnych obowiązuje w stosunku do Chin.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UE nakłada cła na chińskie rowery elektryczne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!